[Czuwaj] No to co zamiast?

Michał Górecki goo.listy.dyskusyjne w 4zywioly.pl
Pią, 29 Wrz 2006, 14:52:56 CEST

Aleksander Senk napisał(a):
> Super, ale....JAK? :)
> Bo to wszyscy wiemy. Ale pokaz, opisz jak to sie ma stac :)
> I nie krotko. Jak to ma byc krotko to juz wiemy wszyscy :)
Kurczę, nie napiszę w pojedynkę całego, gotowego programu działania ZHP
w tej kwestii. Gdybym tak potrafił pewnie nie marnowałbym tutaj czasu,
tylko zarabiał gdzieś krocie (no może nie teraz bo chory jestem - stąd
aktywność moja).

Odpowiem ci pokrętnie trochę - tak jak nauczamy umiaru we wszystkim
innym. Bo chyba nauczamy? Poprzez rozmowę, gawędy, inne formy. Poprzez
uświadamianie pewnych tematów w taki czy inny sposób.

Ja nie chowałem głowy w piasek i nie udawałem że nie ma problemu , gdy
wiedziałem, że ktoś pije.
Znałem jedną harcerkę, która miała spore problemy z piciem. Po prostu
upijała się do nieprzytomności. Wartością którą jej przedstawiałem było
umiarkowanie w piciu. I udało się (jak - nie będe się rozpisywał).
Dotarło do niej, że to uwłaczające dla niej samej.

Namawianie jej do abstynencji byłoby równie skuteczne jak namawianie
Korwina Mikke żeby stał się socjalistą ;)

Bo chyba nauczamy harcerzy do umiarkowania - w jedzeniu, choć nie
zabraniamy im tego. W zużywaniu wody, choć nie zabraniamy im tego. W
siedzeniu przed komputerem, w piciu kawy, itp, itd.

I o tym właśnie mówię!

PLUS w przypadku alkoholu i papierosów medyczne dane na temat
szkodliwości tychże.

Ztymże w przypadku papierosów będzie to szkodliwośc bezwzględna (w
każdej ilości), a w przypadku alkoholu nie do końca, ale na pewno w
przypadku spożywania go a.) w zbyt wczesnym wieku, b.) w zbyt dużych
ilościach.

I nie pytaj tu o granice, bo jak już pisałem - nie ma jasnych granic
narysowanych czerwoną kreską. Tak jak w wielu innych przypadkach.