[Czuwaj] ZHP a Wojsko

Michał Górecki g00rek64 w gmail.com
Wto, 3 Kwi 2007, 11:34:21 CEST

03-04-07, Paweł Rozdżestwieński <konikhdj w hot.pl> napisał(a):

> Tak z ciekawości, czemu drużyny, które wykorzystują w swoim programie i
> metodyce elementy wyszkolenia wojskowego są tak pogardzane przez Ciebie?
> Cóż Ci przeszkadza, że w drużynie kawaleryjskim szkoli sie kogoś z
> władania
> szablą i lancą albo prowadzi wyszkolenie strzeleckie? Co Ci tak
> przeszkadza,
> że moi harcerze na rekonstrukcji obsługują działko ppanc. wz. 36? Uważasz,
> że jesteśmy gorszymi harcerzami, bo uważamy, ze w ZHP powinno być miejsce
> dla szkolenia proobronnego?

Nie chce mi się po raz kolejny tłumaczyć, że szkolenie proobronne to nie
szkolenie wojskowe.
Obsługa działka ppanc wz 36 przyda się w wojsku mniej więcej tak samo jak
obsługa samochodu wz 26.

Jak najbardziej widzę w ZHP miejsce dla szkolenia proobronnego, takiego jak
choćby widzi je Marek Jedynak, nie będe sią nad tym więcej rozwodził.

Zabawy historyczne typu rekonstrukcja są fajnymi zabawami, mogą nawet
przekazywac treści historyczne, dopóki nie uczą harcerzy, że wojna to wesoła
zabawa w pif paf.

A na militaryzm nie ma miejsca w ruchu wywodzącym się z idei BP, chyba że
ktoś zdecyduje że oderwaliśmy się już od tych korzeni.

g00rek

PS. A na deser moja ulubiona kolekcja:

"Wychowanie na sposób wojskowy jest przestarzałe. Trening zbiorowy zaczyna
się od spraw powierzchownych, efekty oceniasz przez inspekcję, trening
skautowy zaczyna się w kształtowaniu postawy chłopców i jest oceniany przec
charakter który wykształca"
BP 1918

***

"Musztra zabija indywidualność, a naszym głównym celem to wykształcenie
indywidualnej osobowości. Naszym celem jest uczynienie skautów leśnymi
traperami, nie imitacja żołnierzy"
BP, Scouting for Boys

***

"Nie mamy żadnych wojskowych celów ani praktyk w naszym ruchu"
BP, Scouting for Boys

***

"Narzucona dyscyplina prowadzi do reakcji. Nie wierz treningowi wojskowemu
jako formie przygotowania do życia w dzisiejszym społeczeństwie"
BP 1918

***

"Wojskowy trening i dyscyplina to dokładne przeciwieństwo tego, co chcemy
osiągnąć w naszym ruchu"

BP na Jamboree, październik 1925

***

"Kiedy widzę wymusztrowaną drużynę, która nie potrafi tropić zwierzyny, lub
ugotować posiłku to twierdzę, że drużynowy jest zły. Kiepski drużynowy
zawsze ucieka się do musztry i myśli, że w ten sposób rozwiąże problemy
drużyny"
BP, Scouting for Boys