=?ISO-8859-2?Q?Re: fundacja 100-lecia =3D by=B3o Re: [Czuwaj] W sprawie p ozyczki_dla_Fund=

Tomasz Kazubski dalkow w poczta.onet.pl
Sob, 15 Gru 2007, 03:02:37 CET

>Ponieważ zakładam że zlot 100-lecia będzie zlotem Harcerstwa a nie ZHP,
>to mimo "zawirowań" związanych z fundancją jamborową,
>sądzę że jest to realny sposób na uniknięcie powtórki z Kielc,
>tzn. przeznaczenia pieniędzy zlotowych na inne cele.
>
>Czesław

Z finansowaniem Zlotu na 100-lecie jest sytuacja patowa, przynajmniej tak mi się wydaje.

Są 3 rozwiązania i każde ma dużo minusów.

Pierwsze
-----------

Organizatorem Zlotu w sensie finansowym jest Główna Kwatera. Możliwości uzyskania grantów coraz to mniejsze, gdyż następuje coraz to większa profesjonalizacja działań organizacji pozarządowych oraz wymogów stawianych podmiotom ubiegającym się o różne granty lub fundusze w ramach zadań zleconych administracji rządowej lub samorządowej.
Coraz częściej wymaga się, aby organizacja nie miała długów, a szczególnie zobowiązań publiczno-prawnych. Dodatkowo wymaga się zdolności finansowej ze względu na system refinansowania grantów. Najwięsze granty do tej pory były z MEN-u. Jednak jest to jeden z ostatnich przypadków, w którym nie było kryteriów związanych z zadłużeniem i zdolnością finansową. Bardzo dużo decyzji było politycznych i na tym korzystała Główna Kwatera. Z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że to się zmieni. Do wielu konkursów GK-a nie może w chwili obecnej przystąpić ze względu na sytuację finansową, a takie zamknięcie drzwi na samym początku będzie pojawiać się coraz to częściej.

Zdolność do zaciągania zobowiązań na odroczoną płatność, a jest to raczej nieuniknione w tego typu imprezie jest przyzwoita. Zawsze można omamić kontrahenta, że ZHP na całość budżetu ma wpływy z wpłat uczestników, więc na pewno zapłaci. Dla wielu firm to nielada gratka - obsługiwać takie przedsięwzięcie. Płacenie po odroczeniu płatności, a tym bardziej po wykonaniu zlecenia jest czymś oczywistym, więc z tym nie powinno być problemu.  Poza tym ludzie nie znają sytuacji płatniczej po Zlocie w Kielcach, a o problemach kontrahentów za niezapłacone faktury, póki co w mediach jest cicho, a Gniezna to już chyba nikt spoza ZHP nie pamięta.

Zdolność pozyskania dofinansowania: niska
Zdolność zaciągania zobowiązań na odroczoną płatność: dobra

Drugie
--------

Organizatorem Zlotu w sensie finansowym jest Chorągiew Krakowska. Nie wiem czy nadal ma zadłużenie, ale domyślam się, ze tak, co najmniej rozłożone na raty zaległości wobec ZUS-u. Ale może to już przeszłość.
Jeżeli ma zadłużenie to powtarza się sytuacja opisana w stosunku do GK-i, a dodatkowo udźwignięcie Zlotu z budżetem co najmniej 5.000.000pln i próbą refinansowania chociażby 500.000 pln lub 1.000.000pln jest dla grantodawcy wielce wątpliwa.

Zdolność chorągwi do zaciągania zobowiązań na odroczoną płatność lub po wykonaniu usługi jest podobna do Głównej Kwatery, jednak gdy firma się dowie, że to tylko Chorągiew Krakowska, to już będzie bardziej czujna. Zapyta, co to jest Chorągiew, jakie ma możliwości itd.

Zdolność pozyskiwania dofinansowania: niska
Zdolność zaciągania zobowiązań na odroczoną płatność: średnia

Trzecie
---------

Organizatorem jest specjalnie powołana Fundacja. Jedyny plus jest taki, że nie jest zadłużona, jednak w stosunku do grantodawców jest wydmuszką, bez historii prowadzenia jakichkolwiek projektów, bez zdolności refinansowania, bez zdolności przedstawienia jakichkolwiek zabezpieczeń i możliwości ich spłacenia. W chwili obecnej coraz częściej dla dużych projektów wymagane jest, aby ubiegający się działał jakiś czas, wykazał się, że potrafi organizować tak duże projekty.

Zdolność płacenia na odroczoną płatność lub po zakończeniu zlecenia, będzie wątpliwa. Każdy poważny przedsiębiorca zastanowi się, co się kryje pod nazwą nikomu nieznanej Fundacji, sprawdzi KRS lub popyta ludzi, skoro ma najpierw dostarczyć usługi lub towar za np. 100.000pln a później dopiero mu zapłacą lub nie.

Zdolność pozyskiwania dofinansowania: bardzo niska
Zdolność zaciągania zobowiązań na odroczoną płatność: bardzo niska

Czy należy zakładać, że cały budżet będzie składał się z wpłat uczestników?

pozdrawiam

tomek