[Czuwaj] Harcmistrz

Kamil Wais kalimu w wp.pl
Czw, 1 Lut 2007, 22:06:02 CET

Wiadomość od: Grzegorz Skrukwa
E-mail: greegors w icpnet.pl
Data: środa 24 stycznia 2007 (14:41:15)
Temat: Re: [Czuwaj] Harcmistrz

GS> Abstrahując od konkretnych przypadków, wydaje mi sie jednak, że przed wojną,
GS> przynajmniej w założeniu,
GS> (bo praktyka na pewno była też odległa od ideałów) stopień hm. był
GS> adresowany dla normalnego instruktora-drużynowego.

hmm... nie jestem co do tego przekonany, ale fakt jest. że dość często
można spotkać w źródłach stwierdzenia sprowadzające sie do tego, że
zbyt mało drużynowych posiada stopnie instruktorskie...

GS> Aha: i odbywały się samodzielne obozy drużyn, także tych któe nie miały
GS> drużynowego phm czy hm/

To prawda. W 1936r. obóz stały mógł prowadzić pełnoletni kierownik.
mający za sobą przynajmniej jednen obóz stały lub harcmistrz [...] a
wędrowny - pełnoletni, przynajmniej dwa obozy, w tym jeden wędrowny, lub
podharcmistrz [...]

I warto dodać, że liczba harcerzy objetych zasiegiem HAL wzrastała
dzieki wzrostowi liczby obozów, a nie dzięki zwiększaniu się średniej
liczebności obozu - jak to ma miejsce dzisiaj.

Kamil Wais