[Czuwaj] Harcmistrz

Pią, 2 Lut 2007, 13:03:01 CET

----- Original Message -----
From: "Kamil Wais" <kalimu w wp.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Friday, February 02, 2007 12:10 PM
Subject: Re[4]: [Czuwaj] Harcmistrz

> moja
> ciekawość odnosiła się jedynie do Twojej wypowiedzi, że "także wśród
> hufcowych stopień hm. był w mniejszosci".
>
> Zastanowiło mnie skąd to wiesz, bo najchętniej sam chciałbym sobie o
> tym poczytać - zwłaszcza jeśli to byłyby dane dla całego ZHP
> ewentualnie dla hufców OH-y lub OH-k. Oczywiście interesuje mnie tylko
> okres do 39r.

Postaram sie dotrzeć do chorągwianej komisji historycznej
i poprosić ich o materiały dotyczące krakowskich hufcowych
z lat 1918-1939.
Wiem że posiadają kopie rozkazów komend choragwi
(a przynajmniej część).
Osobiscie widziałem tylko 2 takie rozkaz
(z okresu 1933-1936, nie pamietam dokładnie)
i utkwiło mi w pamieci że w jednym tylko 1 hufcowy (z 5 hufców)
miał hm. a drugim rozkazie, żaden.
Oczywiście, możliwe że były to wyjątki, i że zazwyczaj było lepiej.
Zwłaszcza w latach 1937-1939.

Ale tak "na chłopski rozum" to jesli
na 330 hufców było 304 harcmistrzów
to obawiam się że po odjęciu GKH,
zarządów okregów, komend chorągwi,
zarządów obwodów, "rezerwy", itp.
to wielu "wolnych i chętnych" nie zostało.

Ale sam jestem ciekaw jak to wygladało w skali kraju.

Ale, zaraz zaraz.....
Rafał Klepacz analizował spis z 1933,
może "wyłuskał" z niego interesujace nas dane ?
Rafale ?
;-)

Czesław

P.S.
A tak na marginesie to w zamieszczonej na stronie:
http://www.badania.zhp.pl/index.php?option=com_docman&task=doc_details&gid=32&Itemid=33
"mini-analizie" zwrócił moją uwagę fragment:
(.....) Zaskakuje bardzo dobry stosunek ilości
kadry w hufcach do drużynowych.
Dziś drużynowi stanowią 50% całej kadry ZHP.
W 1933 roku liczyli oni 95 % ogółu kadry. (....)
Dlaczego ?
Bo mam dziwne wrażenie iż częstą praktyką
było "łączenie" funkcji.
Tzn. druzynowy równolegle pełnił iną fukcję. Np. hufcowego.
Przykładowo "Czarny" kierował chorągwią Wileńską
nadal (jednocześnie) szefując CTW.
Ale może się mylę.

PC