[Czuwaj] Re: Jak to jest z rękawami?

Piotr Giczela piotr.giczela w zhr.pl
Śro, 7 Lut 2007, 10:23:40 CET

> Wczoraj wieczorem, rozmawiałem przez gg z moim imiennikiem
> Vikingiem i podczas rozmowy wyszła sprawa, która mnie nurtuje.
> W środowiskach okołopraskich, rozwinięte rękawy (chyba, że do
> pocztu sztandarowego) traktowane są jako szczyt obciachu, relikt
> HSPS itd. Z szybkiej sondy jaką przeprowadziłem wśród kontaktów na
> gg  drużynowych mojego hufca, wynika, iż nie wyobrażają sobie noszenia takowych.
> Tymczasem, u Rafała jest to rzecz jak najbardziej normalna. I Jego
> harcerze w zależności od pory roku, zwijają i rozwijają rękawy.

> [...]

Jakoś zamotałeś swoją wypowiedź używając czasownika "rozwijanie"...
Więcej domyślam się niż rozumiem, ale sądzę, że chciałeś zapytać o
PODWIJANIE rękawów... :-)
Otóż ja nie udzielę Ci zbyt wiążących informacji. Ale mogę podzielić
się swą wiedzą na temat zachowania z rękawami w środowisku, w którym
działałem. Otóż mieszkając w Wejherowie i tam udzielając się harcersko
dowiedzieliśmy się od starych harcerzy, "przedwojennych" jeszcze, że
podwinięte rękawy harcerskiej bluzy zawsze u nich symbolizowały dwie
rzeczy: 1. hart ducha i ciała (no bo czasem zimno, a tu taki negliż);
2. gotowość do pracy na rzecz innych i niesienia pomocy bliźnim.
No i przyjęliśmy u siebie te zasady. Ale nie było to niczym poparte,
żadnymi wewnętrznymi regulaminami czy rozkazami. Ot, taki zwyczaj...
I nie przesadzaliśmy, jak było zimno, to rękawy służyły do tego, do
czego normalnie służą u koszuli... Najczęściej jednak w lecie w ogóle
ich nie opuszczaliśmy.
Osobiście odnalazłem w jakiejś gazecie harcerskiej z 1935 roku,
bodajże z okazji zlotu w Spale, komentarz do ówczesnego regulaminu
mundurowego i zachowania się harcerzy. Była tam wzmianka, że rękawy od
bluzy mundurowej należy bezwzględnie opuścić w sytuacjach uroczystych:
na apelu, na warcie, na mszy św. itp. A więc można domniemywać, że
kwestia podwijania rękawów u munduru była sprawą popularną w tamtych
czasach. Z całą pewnością nie jest to relikt działania i noszenia się
członków organizacji pionierskich, czy też działającej w Polce w
latach 49 - 56 OH ZMP, a później OH PL...

--
Pozdrowienia,
phm. Piotr Giczela HR