RE: [Czuwaj] Harcerskie Ideały - o przygotowaniu do dyskusji

Michał Górecki goo.newsy w skua.pl
Pon, 19 Lut 2007, 16:33:50 CET

Krzysiek, ale pomyśl.

Kategoryczny zakaz picia (nakaz abstynencji) powoduje de iuro konieczność
odejścia osób pijących, prawda?
Nie dyskutujmy o tym, że już tak było, zakładamy, że stawiamy sprawę bardzo,
bardzo jasno. Pijący - out.

Natomiast jeśli dopuszczamy możliwość picia alkoholu na jakichś-tam-zasadach
(nie chcę tu opisywać, bo nie mam na to pomysłu, ale np. wyraźnie zakazujemy
organizacyjnie picie na imprezach harcerskich i promujemy wstrzemięźliwość)
to na prawdę nie warunkuje odejścia wszystkich abstynentów!

Oczywiście będą tacy, którzy stwierdzą, że nie mogą współistnieć z kimś, kto
będąc drużynowym napił się gdzieś tam na imieninach lampki szampana. Ale
istnieje przecież wielu abstynentów, którzy z tego powodu nie odejdą! A na
pewno odejść nie będą musieli.

To przecież nie jest wybór między "odchodzą nie-abstynenci", a "odchodzą
abstynenci".