[Czuwaj] Re: Harcerskie idea³y

Piotr Giczela piotr.giczela w zhr.pl
Czw, 22 Lut 2007, 10:16:51 CET

> Kurcze, ci±gle siê zastanawiam co jest w nas takiego innego, ¿e nie mo¿emy
> i¶æ w szeregu z tymi setkami organizacji skautowych. Mo¿esz mnie o¶wieciæ?
> :)

Nie wiem czy jest w nas cokolwiek tak bardzo innego. Czytam tê przed³u¿aj±c±
siê ponad miarê dyskusjê (a czujê, ¿e siê przed³u¿a ponad miarê, bo zaczynam
kasowaæ listy bez czytania) i nie dostrzegam w ¿adnych wypowiedziach
tak ostro zakre¶lonych granic, których istnienie w harcerstwie
odcina³oby nas os skautingu. Trochê przypomina mi to wielkie dysputy
na temat zupe³nie nieeuropejskiego charakteru polskiego jestestwa w
przeddzieñ przystêpowania naszego kraju do UE. Pamiêtacie jak
niektórzy darli szaty wykrzykuj±c, ¿e Polska jest tak wyj±tkowa, ¿e do
unifikacji siê nie nadaje?
Powiem krótko: wszelkie ró¿nice nie oddzielaj± nas od ¶wiatowego
skautingu wcale, a tylko nam i temu¿ skautingowi mog± dodaæ blasku
ró¿norodno¶ci w braterstwie. Kto my¶li inaczej jest po prostu
niepoprawnym polskim romantykiem uwa¿aj±cym, ¿e Polacy i Polska to
jaki¶ wyj±tkowy, by nie powiedzieæ wybrany, naród na ¶wiecie, którego
celem jest spe³nienie jakiej¶ wielkiej ¶wiatowej misji. B±d¼my mniej
zadufani w sobie, czerpmy od innych to co warto¶ciowe, sami umiejêtnie
prezentujmy innym to, co uwa¿amy za wa¿ne i warte uogólnienia w
skautingu i... skoñczmy ju¿ glêdziæ w ko³o Macieju o tym samym, czyli
o tym czym ró¿ni siê harcerstwo od skautingu i vice versa.

> Bo pewnie by³y te¿ takie, które akurat mia³y niepodleg³o¶æ, by³y takie które
> mia³y wojnê (niektóre jeszcze j± maj±), by³y takie które mia³y silne wp³ywy
> innych organizacji, lub je maj± (YMCA w Szwecji). Ale nie wiem czy w
> którejkolwiek s± takie nurty g³osz±ce oderwanie od skautingu i pój¶cie
> zupe³nie inn± drog±.

Oderwany od skautingu by³ Hitler Jugend, o ile wiem. Chocia¿ aspirowa³
do tego, by zosta³ przyjêty do skautowej rodziny.

--
Pozdrowienia,
phm. Piotr Giczela HR