[Czuwaj] Re: picie do 18 roku życia

Nie, 25 Lut 2007, 13:00:24 CET

Tekst oryginalnej wiadomości:
Od: czesiek w harcerstwo.net
Do: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Temat: RE: Re[2]: [Czuwaj] Re: picie do 18 roku życia
Data: 2007-02-25 11:39:01

chn> -----Original Message-----
chn> From: czuwaj-bounces w listy.czuwaj.net
chn> [mailto:czuwaj-bounces w listy.czuwaj.net]On Behalf Of Ryszard Rutkowski
chn> Sent: Sunday, February 25, 2007 9:08 AM
chn> To: Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy.
chn> Subject: Re[2]: [Czuwaj] Re: picie do 18 roku życia

chn> Ponieważ nie będę miał w najbliższym czsie kontaktu z karnistami
chn> może Ty spróbój się wywiedzieć czy za:
chn> "....ułatwianie spożycia...." (umyślne)
chn> nie mozna uznać sytuacji pozostawiania dostępnym alkoholu
chn> gdy już raz doszło do jego samowolnego spożycia
chn> przez niepełnoletniego (deprawacja) ?

chn> Czesław

Dobrze Czesiu, "wywiem się" jutro, jak tylko do pracy dojadę.
Ale, jako osoba orzekająca w wydziale karnym Sądu Rejonowego w
Szczecinie, pokuszę się też o samodzielną odpowiedź:)

( nienawidzę rozmawiać z harcerzemi/instrutorami o sprawach prawnych,
ech... )

Pzestępstwo z art. 208 kk jest występkiem skutkowym, dla wyczerpania
jego znamion konieczne jest nastąpienie skutku, w postaci
przyzwyczajenia/ umocnienia w małoletnim tendencji do spożywania
alkoholu. Z tego względu koniecznym jest wielokrotne zachowanie
sprawcy. Sprawca może popełnić to przestępstwo zarówno z działania (
udzielanie alkoholu, kupowanie ) jak i z zaniechania ( nie
przeszkadzanie w dostępie do alkoholu ). Jest jedno orzeczenie SN, w
którym za wyczerpnie znamion tego przestęstwa przyjęto już
jednorazowe udzielenie alkoholu, które jednak było na tyle "obfite",
że spowodowało skutek, w postaci przyzwyczajenia małoletniego do
spożycia.

Jest to przestęstwo powszechne, czyli może je popełnić każdy.

Odpowiadając na postawione przez Ciebie pytanie - nie, nie możnaby
tak uznać. To musi być działanie wielokrotne. Gdyby przyjąć, że
rodzice pozostawiają alkohol dostępny dla dzieci, wiedzą, że dzieci
ten alkohol piją i nie przeszkadza im to - wtedy tak, uznałbym, że
jest przestępstwo z art. 208.

Jak powiedziałem jest to przestępstwo umyślne, to jest sprawca musi
chcieć je popełnić, albo co najmniej godzić się z tym, że
przestępstwa się dopuszcza.

Nieumyślność - rozumiana obecnie jako niezachowanie ostrożości
wymaganej w danej sytuacji - nie jest penalizowana tym przepisem.

Z grubsza tyle. Oczywiscie obiecuję Czesiu, że jutro zapytam kolegów
i koleżanki z Wydziału, co o tym sądzą.

Tylko wydaje mi się, że strasznie zboczyliśmy z tematu.... I to z
winy G00rka:) Bo jakie znaczenie ma ten występek wobec zmian w PH??

Rynio

Wiadomość wysłana przez program DRACO ORGANIZER http://www.dracosoftware.eu