[Czuwaj] Zjazd Programowy

Pią, 12 Sty 2007, 12:59:21 CET

Trochę równolegle toczy się podobna dyskusja na Forum ZHP:
http://www.forum.zhp.pl/viewtopic.php?pid=50570#p50570
którą tu pozwolę sobie zacytować:
  Rafal napisał:
  Więc zapytam inaczej - skoro Zjazd jest potrzebny, to na jaki Twoim
zdaniem temat i jakimi wnioskami ma się zakończyć?
  Rafał

Radek napisał:
  ...Decyzja Zjazdu, że normą w organizacji jest służba Bogu, abstynencja,
niepalenie, itp. spowodowałaby najbardziej radykalne zmiany. Oznaczałaby w
zasadzie rewolucję...

 SIKOR:
Dobry wnosek

  dominik jan domin napisał:
  Zjazd -  po PIERWSZE - winien dac jasne wskazówci - co do pracy z Prawem.
Własnie, pracy. Pytanie, czy ma na to kompetencje?
  Bo wystarczy mi wyjść na przerwę w szkoleniu "instruktorów HAL" i
pstryknąć zdjęcie, palaczy ma uwiecznionych. I co dalej? Do SH? Gdzie
palacze siedzą? Do KR, gdzie jest podobnie? Czy od razu mam wszystko wysyłać
do GK czy RN?

SIKOR:
Dobry wniosek i pytanie

  nazgul napisał:
  ... Dość mam relacji prawo sobie a my sobie bo jesteśmy pełnoletni,
jesteśmy kadrą, bo terez tak wypada, itp. Jesteśmy organizacją wychowawczą i
jako taka mamy oddziaływac na młodych ludzi. Ale jak mamy to robić, jeżeli
nie potrafimy uporać się z naszym Prawem i Przyrzeczeniem by pokazać
dzieciakom, że można z nim w zgodzie żyć. I nie chodzi mi tu o 10 pkt lecz o
całe Prawo. Kiedyś w tej organizacji istotnym elementem był osobisty
przykład instruktora, jego autorytet itd. Może warto o tym przypomnieć.

SIKOR:
Dobry wniosek

  StaryWilk napisał:
  Sławku, z tego co napisałeś wynika JEDNOZNACZNIE, że problem mamy
z...kadrą, a nie ze zrozumieniem, skomentowaniem, uwspółcześnieniem,
uproszczeniem, wytłumaczeniem, pracą z..., dostosowaniem do czasów,
zmienieniem na..../niepotrzebne skreślić, lub  coś dodać/. Skoro kadra "nie
trybi" to może lepiej....zmienić kadrę , a nie Prawo ?

SIKOR:
Sedno sprawy

  sikor napisał:
  ... czy to znaczy że nie wiemy jak pracować z prawem? Czy komentarz jest
zły? Czy może nie na miejscu jest BRAK DUCHA ZASTĘPU WŚRÓD WIĘKSZOŚCI
INSTRUKTORÓW ZHP ??? Tej części Ducha która nakazuje zajmować stanowisko i
reagować na przejawy niewłaściwego postępowania ??? Czyli właśnie tej części
która czyni z nas organizacje wychowawczą.
  I to jest problemem a nie nasze prawo czy przyrzeczenie.

SIKOR:
Próba przybliżenia się do sedna sprawy

  nazgul napisał:
  Widzisz moim zdaniem brak chęci do przestrzegania wynika z braku
konsekwencji Związku w stosunku do osób które mają problemy z Prawem
Harcerskim / sam nie jestem doskonały  /    moja chęć do niedoskonałość
wynika ze  świadomości, że mało jest osób doskonałych. Taki zamknięty krąg w
którym jest nam chyba dobrze, choć nie powinno.

SIKOR:
Bardzo dobry wniosek wypływający z analizy obecnej sytuacji ZHP

  StaryWilk napisał:
  Musimy być w narzędziach realizacyjnych metody bardzo nowocześni, wręcz
awangardowi. Musimy swym przykładem instruktorskim być również budzącymi
zainteresowanie, a może i podziw "starszymi braćmi", "szlachetni w mowie i
uczynkach" ale organizujacymi zbiórki w sieci i władającymi językami i
nowoczesnymi umiejętnościami, pożądanymi przez młodzież. Musimy być
pozytywni w wymaganiach - "szkoda czasu na balangi" - jest tak mało czasu na
nasze poznanie świata ! Ale jako Ruch musimy być niezmienni i niezłomni w
sensie harcerskiej Drogi - NIE UŁATWIAĆ SOBIE ŻYCIA - CZUWAĆ nad IDEĄ -
PRZYWRÓCIĆ ZNACZENIE SŁOWU HARCERZ - TEN CO NA CZELE PRZEMIAN. I na taką
dyskusję zgoda, ale nie na przekładanie steru na inny kurs, choć ten ster
powinien już  być wspomożony solidnym kompem  .
  Pozdrawiam, do spotkania na szlaku !

SIKOR:
Bardzo pożądany kierunek zmian w ZHP i to dotyczący programu właśnie

  barnrot napisał:
  ...Gdyby jednak podtrzymano obecne zapisy, należy wreszcie zrozumieć, że
punkt 10 nie wymaga wyjaśnień. W ZHP nie ma miejsca dla osób pijących lub
palących.
  Jeżeli Zjazd nie opowie się za konsekwencją, w tę lub w tamtą stronę,
pozostaje tylko akcja obywatelskiego nieposłuszeństwa, skierowana na
rzeczywiste wykonanie zapisów PH. Niepijący i niepalący członkowie ZHP mają
moralne prawo do niewykonywania poleceń palących lub pijących przełożonych i
przeprowadzenia zmian kadrowych w kryterium nie/picia i nie/palenia. I
niechże to wreszcie zaczną robić.
  Wyrazistość ideowa organizacji jest zdecydowanie bardziej ważna, niż jej
rozwój liczebny, bo rozwój liczebny winien być funcją wyrazistości. Niech do
ZHP przychodzą tylko ci, którzy podzielają pewien określony zestaw wartości.
A tam, gdzie mogą się różnić - nie potrzeba zapisów.

SIKOR:
Słusznie, trzeba zrobić wszystko by ta akcja "nieposłuszeństwa" nie była
konieczna.

SIKOR:
Z żadnego z tych cytatów nie wynika koniecznośc zmiany w prawie. PROBLEM
MAMY Z KADRĄ, i na tym problemie należy się skupić, jak oczyścić ZHP z
olewaczy naszych Ideałów. Jak sie pozbyć relatywizmu moralnego bedącego
jednym z najwiekszych naszych wrogów ?

I proszę nie pisz więcej że ni chcę dyskutować czy też chce zdyskredytować
Zjazd. Nie po to założyłem ten wątek. A że moja ufność w stanowisko
delegatów jest średnia? Historia jest najlepsza nauczycielką.

Pozdrawiam Ciepło

pwd. Janusz Sikorski HR
Drużynowy 8 Tyskiej Drużyny Harcerzy Leśnych "Birkuty"
III Szczep Harcerski "Leśni"
lesni.pl
<KPW>

http://www.forum.zhp.pl/viewtopic.php?pid=50570#p50570