[Czuwaj] TRADYCJA, było: odznaki kadry kształcącej

Michał Górecki g00rek64 w gmail.com
Pią, 26 Sty 2007, 09:48:56 CET

Rafal.Suchocki w pse.pl napisał(a):
> Z tego co zdążyłem się zorientować, to raczej BOKK motywują do zajęcia się kształceniem, niż zniechęcają. Przy jednym założeniu - mamy do czynienia z tymi którzy zaczynają kształcić.

Zgadzam się z tobą soo. W sumie wymagania nie są wygórowane...
Ale chodzi mi o coś innego. Dlaczego u nas nie jest to aż tak pożądane?
I tu pojawia się słowo tradycja. I znowu ja - zakompleksiony wpatrzony w
skautów skautofil musze powiedzieć, że bardzo chciałbym, żeby słowo
tradycja miało tak fajne znaczenie jak tam - w Wielkim Świecie. Bo kiedy
u nas mówię "tradycja" to albo widzę jakieś bzdury w stylu:

"nosimy wywijki nad getrami", "zakłądamy getry na spodnie", "puszczamy
iskierkę w drugą stronę", "siadamy tyłem do posiłku", "nie jemy w
mundurach", "nie siadamy przy ognisku", "mamy obrzędy związane z
guzikami", i inne bzdury,
albo też widzę drugą stronę medalu:

krew wsiąkła w Polską Ziemie, bitwy, dowódcy, polegli, umęczeni,
defilady, partyzanci, kwiaty, wieńce, znicze, seniorzy, pogrzeby,
strzały,  czołgi, jeszcze raz krew.

I tak pierwsza część jest bezdennie głupia, a druga (choć na podstawie
wydarzeń, które doceniam i szanuję) po prostu nudna.

I właśnie wtey gdy widzę tradycję w stylu "odznaka wymyślona przez BP",
"stajesz się członkiem 1 Drużyny Skautowej z Gilwell" to mi aż ciarki
przechodza po plecach. Pozytywnie. Na myśl stania się członkiem 1
Drużyny Skautowej. Serio.
Ciekawym jestem czy i u nas można by odgrzebać jakieś tradycje, które
byłyby zaprzęgnięte do naszej pracy - ale nie takie w które wsiąkała
krew, bo mam wrażenie że tej już za dużo. Czy nasi historyczni drużynowi
i założyciele zajmowali się tylko wolnością Polski? ;) Czy w końcu
dałoby się połączyć nowoczesne metody (zmieniane i dostosywane do czasów
tak jak same wymagania i system woodbadge) OKRASZONE w jakiś sposób
duchem skautowym (harcerskim)?

To tak jak z Harleyem Davidsonem. Nowe modele sa wspaniałe. Ale każdy
utrzymany jest w duchu HD. Żaden nie będzie przypominał jakiegoś
żałosnego ścigacza Hondy ;) I tak chyba powinno być z harcerstwem.

Nie tak: http://www.streetfighters.nl/honda/honda-rhein2.jpg

także nie tak:
(http://a1276.g.akamai.net/7/1276/734/f937c0effb4026/resource.harley-davidson.com/en_US/Media/images/Content/Pictorial/H-D_History/hd3281.jpg)

tylko TAK: