[Czuwaj] Transwall i Orania

greegors w icpnet.pl greegors w icpnet.pl
Czw, 5 Lip 2007, 10:13:11 CEST

> W Afryce Południowej, pod koniec XIX wieku, były sobie terytoria
burskie:
> Transwall i Orania.
> Otoczone one były koloniami brytyjskimi: Beczuan, Natal, Kraj
Przylądkowy,
> oraz portugalską - Mozambikiem.
>
> Czy ktoś wie może, jaka była różnica pomiędzy Transwallem a Oranią?
> Czym różnili się Burowie z obu tych terytoriów?
>
> Adrian

Transwaal (przez dwa a, nie przez dwa l) to nazwa potoczna, formalnie to
państwo się nazywało Republika Południowej Afryki (tak samo jak obecne
państwo na tym terenie). Orania - pełna nazwa brzmiała Wolne Państwo
Orania. Generalnie Burowie z Transwaalu byli
bardziej "burscy", "zdziczali" (przepraszam za te mało poprawne
politycznie określenia) a ci z Oranii bardziej "europejscy". Transwaal
było to państwo bardziej myśliwsko-rolnicze, bardziej odległe od
cywilizacji miejskiej, surowsze obyczaje, chyba większe nasilenie
nacjonalizmu burskiego i przekonania że są narodem wybranym. Orania miała
większe kontakty ze światem zewnętrznym, więcej ludności mieszkającej w
miastach. To tyle co pamiętam w tej chwili, trzeba by to zweryfikować.
Polecam ksiażkę "RPA" z cyklu historia państw świata XX wieku wydawnictwa
TRIO (niedawno wydana), ze starszej literatury jest m.in. książka
Franciszka Ryszki chyba pod tytułem "Na stepach Transwaalu" czy "Na
wzgórzach Transwaalu" wydana 1988, oraz jeszcze kilka książek wydanych
już około 2000 , nie pamiętam w tcj chwili nazwisk autorów.

GS