[Czuwaj] grupy wiekowe - by³o HSR

Nie, 10 Cze 2007, 23:11:49 CEST

Dnia niedziela, 10 czerwca 2007, harclot w poczta.onet.pl napisa³:

> Otóz to.
> Mam obiecane ¿e jutro lub pojutrze dostanê informacjê
> z "rejonów" krakowskiej Akademii Pedagogicznej
> co do konkretnych prac badawczych w tym zakresie.

Czes³awie, ja mogê Ci podes³aæ wypisy z prac naukowych ju¿ dzisiaj, siêgnê na
pó³kê. Tylko po co? Przecie¿ nikt nie kwestionuje tego, ¿e ró¿nice istniej±.
Jednak ze wzglêdu na ³atwo¶æ i wzglêdn± dok³adno¶æ pos³ugujemy siê wiekiem
metrykalnym. Pos³ugujemy siê nim powszechnie: w podrêcznikach o rozwoju
dzieci (we¼ którykolwiek), w badaniach medycznych (bilans 2-latka, bilans-4
latka), w edukacji (prowadzi siê badania dojrza³o¶ci szkolnej dzieci w
podobnym wieku, a nie np. 4-latków).

Robimy tak dlatego, ¿e statystycznie spodziewamy siê osi±gniêcia pewnych
kompetencji w okre¶lonym wieku. Nasza nadzieja mo¿e okazaæ siê chybiona, ale
innych rozs±dnych mo¿liwo¶ci po prostu nie mamy nie znaj±c dziecka.

> Liczby poda³em dla u³atwienia (okaza³o sie ¿e dla utrudnienia ;-)))
> ale nawet jesli by³oby to nie 25+50+25
> tylko 10+85+5

W mojej szkole nauczycielki nauczania pocz±tkowego ze zgorz± powita³y pomys³
aby okre¶laæ wymagania edukacyjne dla zerówki. Mówi³y: "Jak to okre¶laæ skoro
w tym wieku to widaæ nawet, które dziecko jest z którego miesi±ca?". Tak¿e
jeszcze raz: Nie kwestionujê tego, ¿e oczekiwanie pewnych kompetencji
rozwojowych u dzieci w okre¶lonym wieku mo¿e nas zawie¶æ. Co jednak
proponujesz w zamian? Ka¿demu robiæ testy?

> to i tak jest to, wg mnie, wystarcajacy powód
> do preferowania wieku rozwojowego a nie metrykalnego

Ale w czym preferowania? Jak w praktyce proponujesz okre¶laæ wiek rozwojowy
harcerzy przychodz±cych do dru¿yny? Jakimi metodami?

Generalnie móg³bym siê rozwodziæ nad tym problemem godzinami, a jakbym sobie
od¶wierzy³ pamiêæ literatur±, to nawet d³u¿ej. Operowanie okresami
rozwojowymi te¿ ma pewne mankamenty. Lepiej jest operowaæ pojêciami okresu
krytycznego i sensytywnego dla danych kompetencji...ale o co w ogóle chodzi
siê zastanawiam?

Wzwywasz na odsiecz jakich¶ uczonych, a nie sformu³owa³e¶ jeszcze konkretnej
propozycji...

--
Czuwaj!

parasol
Marcin Bednarski parasol(at)harcerstwo.net
Namiestnik harcerski :: Hufiec Warszawa-¯oliborz
http://arkadia.wawrzyszew.net
"Choæ droga jest bez koñca. Pozornie bez znaczenia.
 Mniemam, ¿e mam powody by drogi swej nie zmieniaæ"