[Czuwaj] Nowa instrukcja sanitarna

Hanna Sotek hanus79 w o2.pl
Czw, 28 Cze 2007, 01:01:54 CEST

Witam,
właśnie otrzymałam od Miłej Pani w SANEPIDzie nową "Instrukcję sanitarną
dotyczącą organizowania stałych obozów pod namiotami..." i po prostu oczom
nie wierzę! W tej instrukcji nie ma mowy o latrynach!! Jest natomiast
wspomniane o TOI - TOI. Cytat:
"6.3. Ustępy
a. Ustępy (np. przenośne systemy typu TOI -- TOI) należy ustawić na
uboczu, w miejscach osłoniętych, na terenie suchym, po stronie zawietrznej
w stosunku do obozu. odległość od obozu w granicach 50-100 m.
b. Dojście do ustepu musi być dobrze oznakowane, widoczne także w nocy.
Ustępy powinny być osadzone wyposażone w szczelne zbiorniki bezodpływowe
(1 oczko na 15 osób).
c. ustęp musi mieć wysokość siedzenia dostosowaną do wzrostu uczestników.
Po wypełnieniu ustępu do 2/3 należy opróżnić ją sprzętem asenizacyjnym.
d. Przy ustępie powinien znajdować się:
	*papier toaletowy."

I tyle jest na temat ustępów. Jakaś paranoja nam się szykuje. Zwłaszcza
przy małych obozach drużyn. Przecież to kosztuje i to nie mało! Ale przede
wszystkim gdzie ten folklor obozowy?
Nie wiem jak Wy, ale ja sobie nie wyobrażam obozu z TOI-TOI w głuchym
lesie. Po pierwsze jak ma dotrzeć tam serwis żeby je ascenizować, po
drugie skąd wziąć pieniądze na to?
Ta sama Miła Pani w SANEPIDzie powiedziała, że dotała tą instrukcję z GK,
a przynajmniej zapewniała, że w jej tworzeniu brali udział przedstawiciele
ZHP.

Oczywiście w uwagach końcowych czytamy:
"Przytoczone wymogi są racjonalne i dają możliwość pełnej realizacji.
Jednocześnie należy podkreślić, że ewentualne odstępstwa od ww. wymogów
powinny być uzgodnione z właściwym terenowo państwowym inspektoratem
sanitarnym po zapoznaniu się z miejscem lokalizacji obozu, a także zależne
od liczby uczestników i czasu trwania obozu. Rozstrzygnięcie problemów
sanitarno - higienicznych powinno być załatwione lokalnie, zgodnie z
kompetencjami."

Ale jak się Mniej Miła Pani uprze...

Znalazłam jeszcze link do wytycznych poznańskiego SANEPIDu, gdzie też nie
ma mowy o latrynach: ftp://80.53.18.131/WSSE/jmp/667/al.pdf

Pozdrawiam
Hanka