[Czuwaj] Re: Nowa instrukcja sanitarna

Janusz Sikorski jsikorski w wp.pl
Czw, 28 Cze 2007, 10:28:58 CEST

Dnia 28-06-2007 o 09:14:25 <czuwaj-request w listy.czuwaj.net> napisał:

> "6.3. Ustępy
> a. Ustępy (np. przenośne systemy typu TOI -- TOI) należy ustawić na
> uboczu, w miejscach osłoniętych, na terenie suchym, po stronie
> zawietrznej
> w stosunku do obozu. odległość od obozu w granicach 50-100 m.
> b. Dojście do ustepu musi być dobrze oznakowane, widoczne także w nocy.
> Ustępy powinny być osadzone wyposażone w szczelne zbiorniki bezodpływowe
> (1 oczko na 15 osób).
> c. ustęp musi mieć wysokość siedzenia dostosowaną do wzrostu uczestników.
> [...]

Hmmm smutne.

Myślę że juz więcej nie będę robił obozów.
W ciągu prawie 30 lat doświadczeń obozowych, w jakiś sposób moja wiedza i
przekonania ewoluowały do stanu w którym są dzisiaj. Plastik wciska się
wszędzie, zupełna porażka. Pozostaje wychować te dzieciaki które są do
wieku wędrowniczego i może jeszcze jakiś obóz wędrowny (ale tylko do czasu
kiedy wprowadzą nam toi-toi-e wędrowne, takie kółkach).
Czas na zmiany w metodyce. Trzeba będzie czymś ten obóz zastąpić.

Jak sobie wyobrażają obóz  drużyny w leśnej głuszy ? A co do tego
niszczenia przyrody... Sorki ale to bzdura. Człowiek jest jej częścią i
jej nie niszczy tylko wpływa na nią. Zawsze coś się kończy a coś zaczyna.
Przykładem może byc wielki pożar lasu który pustoszy całe hektary w sposób
nieporównywalny do miliona latryn. I co ? Już po kilkunastu latach okazuje
się, że pożar ten ma zbawienny wpływ na środowisko. Ale cóż pewne rzeczy
trudno zrozumieć. Jeszcze coś do szkodliwości ścieków. Na całym świecie
dawno już odchodzi sie od zbiorników szczelnych (szambo) na rzecz
przydomowych oczyszczalni a różnica pomiędzy przydomową oczyszczalnią a
latryną jest ogromna chociażby ze względu na obecność w tej pierwszej
dużej ilości detergentów. Dlaczego się odchodzi od szamb? Bo przetworzenie
przez nature ścieków w 1000 miejscach rozproszonych zawsze będzie
skuteczniejsze niż przetważanie w wielkiej cuchnącej i trującej
oczyszczalni scieków. No ale człowiek zawsze był butny i mu się wydawało
że zrobi lepiej niż natura. My jako ZHP od dłuższego czasu juz wleczemy
sie w ogonie zmian i zamiast np wprowadzić odpowiedni rodzaj bakteri
wsypywanych do latryny to wprowadzamy TOI-TOI-e na które całkiem pokaźna
liczba osób jest uczulona (chodzi o chemie która jest tam stosowana) No
ale uczulanie ludzi coraz większą ilością plastiku i chemi wokół powoli
staje się naszą ludzką specjalnością. :/

Janusz Sikorski