[Czuwaj] Re: PANIKA, było: Poznań

Michał Górecki g00rek64 w gmail.com
Pią, 9 Mar 2007, 13:51:04 CET

Kurczę, ja powoli zaczynam się gubić. Widzę kolejny partyzancki zryw
przeciwko dotykaniu Prawa. Pewnie ta propozycja podana tutaj rzeczywiście
nie jest dobra, ale to są dysputy w stylu "Polskę nam kradną panie!". Jakaś
PANIKA normalnie.

Jakie to są tradycyjne wartości wynikające z PH?
Wypisaliśmy je na naszej konferencji hufcowej- trochę tego było (soo, czy
może to spisałeś? :) )

Patrzę sobie na to prawo które cytowaliście i co widzę:

1.Harcerz jest obowiązkowy
2.Harcerz jest słowny
3.Harcerz jest pożyteczny
4.Harcerz w swoich działaniach pamięta o innych 5.Harcerz jest szlachetny i
prawy 6.Harcerz żyje w harmonii ze środowiskiem 7.Harcerz zmienia świat
wokół siebie na lepszy 8.Harcerz nie poddaje się przeciwnościom losu
9.Harcerz jest odpowiedzialny za siebie i innych 10.Harcerz nieustannie się
rozwija.

Z punktu nr 1 wynikają dla mnie te same wartości co z punktu "Harcerz
sumiennie spełnia swoje obowiązki".

Z punktu 2 wynikają te same wartości co z "Na słowie harcerza polegaj jak na
zawiszy".

Z punktu 3 - "Harcerz jest pożyteczny i niesie pomoc bliźnim." (można się
zastanawiać czy niesienie pomocy bliźnim nie wynika z definicji
pożyteczności).

Punkt 4 - z niego wynika altruizm. Brakuje braterstwa jako takiego - ok jest
słabszy.

Punkt 5 - wartości chyba te same co "Harcerz postępuje po rycersku"

Punkt 6 - praktycznie to samo co w naszym 6.

Punkt 7 - brakuje posłuszeństwa, czy szacunku wobec przełożonych (rodziców),
dochodzą wartości o zmianie świata na lepszy - bardzo dobrze.

Punkt 8 - Trochę przesunięty ciężar, bardziej na upór (pozytywny), brakuje
BPowskiej pogody ducha, racja.

Punkt 9 - Najsłabszy chyba, brakuje właśnie oszczędności i ofiarności.

Punkt 10 - Samorozwój zamiast samokontroli to trochę za mało, brak też
sformułowań o wsztremieźliwości i braku nałogów. Brak też sławetnej
abstynencji.

******************

To tyle.
Rozumiem, też się ze wszystkim nie zgadzam. Ale żeby to aż nazywać
prowokacją? Ludzie. JA widze, że niektórzy wpadają w jakąś straszną panikę.
Czy to jest tak tragiczna zmiana, która powoduje, że trzeba uderzać w
wojenne bębny i lamentować nad upadkiem wartości harcerskich?

ŻADNA z wartości dodanych w tym prawie nie jest wartością NIE harcerską,
można ewentualnie dyskutować o tym, czy musi być w prawie, czy nie ma jej na
przykład w innych miejscach. Ale wszelkie gadanie o komunie, o Dewitzowej, o
Kuroniu i tak dalej uważam za wierutną bzdurę.

Może niech niektórzy powiedzą jasno, że dla nich wartością nie są wartości
wynikające z prawa, tylko niezmienność prawa jako taka. Wtedy wszystko
będzie jasne, ja w ogóle nie będę z nimi dyskusji podejmował, bo nie ma
sensu i będziemy po prostu czekać na wynik głosowania.

I błagam, nie zasłaniajcie się Wielką Zmianą Wartości. JA na prawdę nie
widzę w żadnej dotychczasowej propozycji zmiany ŻADNEGO ideału harcerskiego,
ewentualnie zmiany w sformułowaniach, dodawanie pewnych spraw i przesuwanie
ciężaru.