Re: [Czuwaj] o podziałach w ZHP (religia)

Sob, 24 Mar 2007, 12:26:42 CET

----- Original Message -----
From: "Aleksandra Kozubska" <kozubska w harcerstwo.net>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Saturday, March 24, 2007 10:24 AM
Subject: Re: [Czuwaj] o podziałach w ZHP (religia)

> Mały wyjątek od mojego milczenia na czuwaju pozwolę sobie uczynić...
> Chciałabym doprecyzować :o)

Albo zdecydujmy czy tak rozumiemy:
Cel ruchu skautowego

Celem ruchu skautowego jest przyczynianie się do rozwoju młodych ludzi w
taki sposób, by w pełni mogli wykorzystać swoje możliwości fizyczne,
umysłowe, społeczne i duchowe jako jednostki, jako odpowiedzialni obywatele
i jako członkowie wspólnot lokalnych, narodowych i międzynarodowych.

 Zasady ruchu skautowego
Zasadami ruchu skautowego są podstawowe wierzenia i prawa, których należy
przestrzegać dążąc do celu. Stanowią one kodeks postępowania, który wyróżnia
wszystkich uczestników ruchu.

Skauting oparty jest na trzech ogólnych zasadach, które reprezentują jego
podstawowe prawa i wierzenia. Są to: "obowiązek wobec Boga", "obowiązek
wobec bliźnich" i "obowiązek wobec samego siebie". Jak wskazują ich nazwy,
pierwsza zasada dotyczy stosunku człowieka do wartości duchowych, druga
odnosi się do stosunku człowieka do społeczności w najszerszym znaczeniu
tego słowa, a trzecia do obowiązków człowieka wobec samego siebie.

 Obowiązek wobec Boga
Obowiązek wobec Boga, jest zdefiniowany jako "wierność zasadom duchowym,
lojalność wobec religii, która je wyraża i akceptacja obowiązków, które z
niej wynikają". Trzeba zauważyć, że w odróżnieniu od nazwy, sam tekst zasady
nie posługuje się słowem "Bóg", po to by stało się jasne, że to
sformułowanie obejmuje również te religie, które nie są monoteistyczne, jak
np. hinduizm, lub takie, które nie uznają osobowego Boga, jak np. buddyzm.

Robert Baden-Powell zapytany, gdzie religia pojawia się w skautingu,
odpowiedział: Wcale nie pojawia się. Ona tam zawsze była. Jest to podstawowy
czynnik - fundament skautingu.

A zatem pojęcie siły nadprzyrodzonej jest czymś zasadniczym w skautingu.
Cała koncepcja wychowawcza ruchu polega na pomocy młodym ludziom w
przekraczaniu granic świata materialnego i w poszukiwaniu wartości
duchowych.

Czy tak samo rozumiemy jedną z trzech ogólnych zasad skautingu:
"Obowiązek wobec Boga"
?

Czesław