[Czuwaj] Re: pytanie do prawnikow:)

Pon, 24 Wrz 2007, 23:12:15 CEST

Dnia 24-09-2007 o 22:59:36 Piotr Giczela <piotr.giczela w zhr.pl> napisał(a):

> Jestem tylko dziennikarzem, ale na studiach mia?em kurs podstaw prawa.
> Odnosz? wra ?enie, ?e chodzi o klauzul? natychmiastowej wykonalno?ci. To
> formu?a pozwalaj?canp. w procesie cywilnym powodowi uzyska? od pozwanego
> natychmiastowe zaspokojenie roszcze? tu? po zako?czebniu procesu i
> wydaniu wyroku, któremu s?d nada? tak?? klauzul?. Je?li jej nie nada?,
> to nale?y o ni? odr?bnie wyst?powa?.
>
> Wypowiadam si? z braku reakcji prawników, którzy by? mo?e dzi? wcze?niej
> poszli spa?. :-) Dobrze by by?o, by moje informacje zweryfikowa?
> zawodowy prawnik.
> [...]

Jak cywiliści śpią, to ja tylko napomknę:)
Klauzula wykonalności to co innego niż stwierdzenie prawomocności. Zdaje
się, że nie ma pojęcia "klauzula prawomocności", kodeksowego pojęcia.
Natomiast jest "stwierdzenie prawomocności" i rzeczywiście dokonuje tego
Sąd, na posiedzeniu, na wniosek strony, jednoosobowo. Oznacza takie
stwierdzenie, że orzeczenie jest prawomocne, czyli nie służy od niego
środek odwoławczy.

Ale nadal czekajmy na kogoś, kto się tym zajmuje:)

PS. Jak napiszesz do Sądu wniosek o taki wyrok z "zklauzulą
prawomocności", to będą wiedzieli o co chodzi, a jak nie to Cię wezwą do
uzupełnienia braku;)

Ryszard Rutkowski