[Czuwaj] Krzyz harcerski laczacy a nie dzielacy organizacje

Wto, 1 Kwi 2008, 08:38:04 CEST

Dnia 31-03-2008 o 17:20:38 Aleksander Senk <senk w post.pl> napisał(a):

> Jeżeli mogę zastąpić Rafała to podam trzy przykłady – na których szukanie
> poświęciłem 10 minut, a korzystam z topornego webmaila uniemożliwiającego
> bardziej zawansowane wyszukiwanie - które sprawiły, że i ja odniosłem
> podobne wrażenie...

> I oczywiście spodziewałem się takiego pytania. Tylko że moim zdaniem
> taka sytuacja jest normalna. Bo jest to odznaka TEJ organizacji.
> Czemu ktoś ma się tłumaczyć w PCK z używania ich krzyża? Czyli
> odpowiedź brzmi - bo nie ma powodu, dla którego inne organizacje
> miałyby również używać Krzyża.
> [...]

Ku mojemu zdziwieniu zauważyłem, że Olek był uprzejmy zacytować moje słowa
- prostego instruktora z małego hufca pod nadmorskim miastem Szczecinem.
Jeśli już się tak stało to spieszę donieść, ze w moich poglądach od
kwietnia ubiegłego roku nic się nie zmieniło. Nadal uważam, że odrębne
organizacje powinny używać odrębnych odznak organizacyjnych. To zdaje się
jasne stanowisko.

Co do kwestii federalizacji - zupełnie nie wpływa to na mój pogląd w
sprawie KH. Wspólna reprezentacja wobec np. władz państwowych, organizacji
harcerskich działających na terenie RP jest zasadna. Jestem jednak
przekonany, że taka federacja, o ile chciałby mieć jakiś symbol, to winien
być on odrębny od odznak organizacyjnych stowarzyszeń wcodzących w skład
tej federacji. Tak, jak członkowie ZHP noszą na mundurze lilijkę skautową
na znak przynależności do WOSM czy koniczynkę - do WAGGGS. Bo to oznaka
przynależności do RUCHU skautowego w świecie.

Jest tak, że RN ZHP uchwałą z 1989 roku, a i najnowszą z 2008 roku
wyraziła pogląd, że nie sprzeciwia się używaniu KH przez inne organizacje
harcerskie. Czym innym jest jednak prawo własności do tego znaku. RN ZHP
mogła taką decyzję podjąć, bo ZHP jest właścicielem praw do tego znaku -
nikt przecież nie dysponuje cudzym prawem a własnym. RN ZHP nie mogłaby
zabraniać czy pozwalać na używanie lilijki skautowej - bo nie ma do tego
praw.

Wracając do kwestii powyższego cytatu - dziś jest tak, że KH używa ZHR czy
SH. Tak - uważam że nie powinni go używać. Powinni sobie wybrać własny
symbol. Czy to znaczy, że po uregulowaniu kwestii praw do znaku, wygraniu
ewentualnej sprawy sądowej, ZHP wniesie do Sądu powództwo o zaprzestanie
naruszania dóbr osobistych i nakazanie ZHR zaprzestanie używania znaku
zastrzeżonego, a także o odszkodowanie za lata bezprawnego używania?
Nieee
Bo w ZHP dominuje inny, bardziej ugodowy pogląd, niż mój.

hm. Ryszard Rutkowski
Hufiec ZHP w Goleniowie
Chorągiewm Zachodniopomorska