Re: [Czuwaj] uchwała składkowa - wersja autorska, wstępna

Sławomir Waś slawek w wasie.pl
Sob, 5 Kwi 2008, 22:24:35 CEST

From: "Tomasz Kazubski" <dalkow w poczta.onet.pl>
To: <czuwaj w listy.czuwaj.net>

> wymyśliłem sposób na to, aby około 95% składek należnych GK-ce wpływało na
> bieżąco

Druhu Tomaszu! Nie idźże tą drogą! Chciałoby się zakrzyknąć... :-)

> dlatego mam do Was prośbę o krytykę, najlepiej konstruktywną
> to Wy znacie się lepiej ode mnie, szczególnie z zagadnień dotyczących
> działalności hufców

Nie będę przeprowadzał krytyki. Wskażę tylko fakty i przedstawię mój pogląd.

> 1. hufce tworzą konta bankowe (subkonta) tylko do obsługi składek
> harcerskich

To niepotrzebne, kosztochłonne itp. Drużyny i tak zwykle dokonują płatności
do kasy hufca. Moze ma to sens na poziomie choragwi, ale tak juz chyba jest.

> 2. GK-a zakłada konto rozliczeniowe do płatności masowych
> http://www.kredytbank.eu/korporacje_instytucje/rozliczenie_transakcji_krajowych/zarzadzanie_naleznosciami/platnosci_masowe/
> (link zupełnie przypadkowy)

Proponuje sprawdzic koszty prowadzenia takiej usługi. Wiedza na ten temat w
księgowości GK powinna juz być.

> 3. hufce wpłacają część składek należnych GK-ce bezpośrednio do niej

To już było. Związek odszedł od tego.

> 4. GK-a prowadzi ogólnodostępny, internetowy rejestr pełnomocnictw dla
> skarbników hufców

Na pewno wiesz, że pełnomocnictwa wydają dziś chorągwie posiadające
osobowość prawna i w odróżnieniu od sytuacji sprzed Zjazdu zwyczajnego nie
potrzebują już do tego pełnomocnictw GK
W związku z tym to Chorągwie decydują o zakresie i treści pełnomocnictw.

> 5. treść pełnomocnictwa dla skarbnika hufca miała by klauzulę:
> "Pełnomocnictwo zostaje ograniczone automatycznie na > mocy uchwały
> składkowej tylko do czynności związanych z poborem składek i obsługą konta
> bankowego nr ............,
> w przypadku nieuregulowania części składek harcerskich należnych Głównej
> Kwaterze ZHP. Aktualny rejestr > nieograniczonych pełnomocnictw dla
> skarbników hufców znajduje się na stronie www.zhp.pl/rejestr_pelnomocnictw
> "

Patrz co napisałem wyżej. Pod poprzednim punktem.

> 6. w przypadku nieuiszczenia w terminie części składek należnych do GK-i w
> rejestrze pojawia się adnotacja, że dane > pełnomocnictwo zostało
> ograniczone
> 7. w przypadku nieuiszczenia w terminie składek komenda chorągwi
> zobowiązana jest do wystawienia nowego > pełnomocnictwa oraz
> zarejestrowania go na stronie internetowej

Tu już Tomek Grodzki ustosunkował się a ja myśle podobnie. Byłem 10 lat KH,
2 lata Skarbnikiem hufca, 2 Chorągwi i dziś znów skarbnikuję w hufcu. Może
częściej korzystamy z pełnomocnictwa ale i bez niego hufiec może sie obejść.

> 8. uchwała składkowa zobowiązuje GK-ę do opracowania propozycji
> programowej z edukacji ekonomicznej (pracy ze > składkami) oraz
> opublikowania jej na stronie internetowej z bankiem pomysłów na pracę ze
> składkami w drużynie oraz > szczegółowy opis jak zorganizować np.
> zbieranie do puszek przy kasach w marketach

Jestem przeciwnikiem preambuły do uchwały składkowej. Znam tez przeciwników
przeznaczania kasy z marketów na składki, choć sam w tym roku przełamałem
sie do tego rozwiazania.

> [...]
> należnych danej chorągwi raz na kwartał (lub > częściej) podmiotowi
> uprawnionemu
> - rozwiązanie nie wymaga (chyba) zmian w statucie
> - wydaje się, że system jest prosty, zautomatyzowany samoczynnie tworzący
> system motywacyjny
> - dla hufców opłacających na bieżąco składki jest prosty i nie wymaga
> dodatkowej pracy
>
> nowy system obejmuje tylko płatności składek bieżących, składki zaległe
> zostaną wyegzekwowane na podstawie indywidualnej ugody podpisanej przez
> GK-ę z poszczególną chorągwią, zabezpieczone hipoteką na majątku

A może po prostu powinna zaistnieć wzajemność oddziaływań?? A nie karanie??
Może należy tak skontrułować składkę by każdy kto ja płaci wiedział ile z
kwoty idzie na składkę międzynarodową, ile na utrzymanie organizacji i by
jeszcze coś w zamian dostawał, np. ubezpieczenie NW, a instruktor OC.
Stosowny projekt przedstawiłem w poprzedniej RN komisji d/s Zarzadzania i
Finansów. Nie było wtedy woli do takich rozwiązań. Ale mimo tego nigdy nie
zastosowano konsekwencji z uchwały Bogdana Kowalewskiego...

> pozdrawiam
> tomek
> --

 Ja również