=?ISO-8859-2?Q?Re: Re: [Czuwaj] uchwa=B3a sk=B3adkowa - wersja autorska , wst=EApna?=

Tomasz Kazubski dalkow w poczta.onet.pl
Sob, 5 Kwi 2008, 23:59:04 CEST

 > To niepotrzebne, kosztochłonne itp. Drużyny i tak zwykle dokonują płatności
 > do kasy hufca. Moze ma to sens na poziomie choragwi, ale tak juz chyba jest.

Normalnie może i nie jest to potrzebne, ale w mojej propozycji bardzo ułatwia życie:
- po pierwsze łatwo sformułować klauzulę ograniczającą pełnomocnictwo do konta składkowego
- po drugie bardzo dobrze widać ile jest pieniędzy ze składek, ile brakuje
- kosztochłonne? być może, zależy jednak od rozwiązania, gdyż ile takie konto może kosztować? 10pln miesięcznie czy 100pln?

 > Proponuje sprawdzic koszty prowadzenia takiej usługi. Wiedza na ten temat w
 > księgowości GK powinna juz być.

300 hufców (nie chce mi się dokładnie w tej chwili sprawdzać ich ilości, gdyż ważny jest rząd wielkości x4 wpłaty w roku = 1200 x 50gr obsługa jednego przelewu to 600pln (kalkulacja wstępna - nie sprawdzona)

składki członkowskie dla GK-i to ponad 1 mln pln, ściągalność założona w budżecie to 700tys. pln, czyli max. 70%, w co za bardzo nie wierzę. Jeżeli dzięki systemowi ściągalność będzie na poziomie 90%, co daje różnicę min. 200tys. złotych, a myślę, że dużo większa, to 600pln stanowi 0,3%, czyli nic

 > To już było. Związek odszedł od tego.

ważne jest zadanie sobie pytania: dlaczego odszedł?
ja nie znam odpowiedzi na to pytanie, jednak domyślam się, że:
- po pierwsze księgował wszystko ręcznie, było to czasochłonne i co za tym idzie bardzo drogie
- po drugie GK-a nie miała sposobu mobilizacji hufców do płacenia składek, po prostu nie miała ku temu potrzebnych narzędzi

 > Na pewno wiesz, że pełnomocnictwa wydają dziś chorągwie posiadające
 > osobowość prawna i w odróżnieniu od sytuacji sprzed Zjazdu zwyczajnego nie
 > potrzebują już do tego pełnomocnictw GK
 > W związku z tym to Chorągwie decydują o zakresie i treści pełnomocnictw.

Jednak wszelkie czynnośnie nie mogą być sprzeczne ze statutem, a co za tym idzie również z uchwałami, a jeżeli ktoś na tyle skiepścił system, że Rada Naczelna nie ma wpływu na chorągwie, to może trzeba implementować uchwały Rady Naczelnej przez Rady Chorągwi, po wcześniejszej zmianie statutu. Wg mnie jeżeli w uchwale będzie zapis, że każde pełnomocnictwo dla skarbników hufców musi mieć klauzulę o danej treści pod rygorem jego nieważności, to powinno to być skuteczne.

 > Patrz co napisałem wyżej. Pod poprzednim punktem.

opisałem to również wyżej

 > Tu już Tomek Grodzki ustosunkował się a ja myśle podobnie. Byłem 10 lat KH,
 > 2 lata Skarbnikiem hufca, 2 Chorągwi i dziś znów skarbnikuję w hufcu. Może
 > częściej korzystamy z pełnomocnictwa ale i bez niego hufiec może sie obejść.

odpowiedź w odpowiedzi dla Druha Tomka

 > Jestem przeciwnikiem preambuły do uchwały składkowej. Znam tez przeciwników
 > przeznaczania kasy z marketów na składki, choć sam w tym roku przełamałem
 > sie do tego rozwiazania.

a można wiedzieć dlaczego?

 > A może po prostu powinna zaistnieć wzajemność oddziaływań?? A nie karanie??
 > Może należy tak skontrułować składkę by każdy kto ja płaci wiedział ile z
 > kwoty idzie na składkę międzynarodową, ile na utrzymanie organizacji i by
 > jeszcze coś w zamian dostawał, np. ubezpieczenie NW, a instruktor OC.
 > Stosowny projekt przedstawiłem w poprzedniej RN komisji d/s Zarzadzania i
 > Finansów. Nie było wtedy woli do takich rozwiązań. Ale mimo tego nigdy nie
 > zastosowano konsekwencji z uchwały Bogdana Kowalewskiego...

nie znam całości rozwiązania, obawiam się jednak, że mało kogo przekona jedynie ubezpieczenie NW, a dla instruktora OC, poza tym co w przypadku nieopłacenia składki - drużyna i drużynowy nie jest ubezpieczony, ale odpowiedzialność ponosi całe ZHP, czyli jeżeli będzie trzeba zapłacić 450tys. odszkodowania, a ubezpieczenie obejmuje 400tys. - to z powodu widzimisie instruktora, ZHP będzie musiała zapłacić 450tys. a nie "tylko" 50tys.?

pozdrawiam

tomek