[Czuwaj] pełny projekt uchwały składkowej

Tomasz Kazubski dalkow w poczta.onet.pl
Nie, 13 Kwi 2008, 02:08:45 CEST

Chciałbym przedstawić pełny projekt uchwały składkowej.

Nie jest nadmiernie rozbudowany, ale do najprostszych nie należy. Wydaje mi się, że uwzględnia problemy zgłaszane w
toku dotychczasowej dyskusji.

Aby Was nie zniechęcać, to na początek pokażę jak działa system, jeżeli wszyscy płacą na bieżąco. Jeżeli
zaczelibyście od przeczytania uchwały, to mógłbym Was przerazić.

Teraz parę przykładów jak ten system jest prosty, jeżeli opłaca się składki na bieżąco:

Drużyna liczy średnio 20 członków:
- drużynowy np. raz na kwartał przekazuje składki w wysokości 2pln miesięcznie za każdego członka
- przy wpłacie dostarcza listę osób wpłacających najlepiej w arkuszu kalkulacyjnym z wyszczególnieniem kto wpłacił
w poszczególnych miesiącach, wystarczy kopia bo sam taką ma gdy zbiera składki
- otrzymuje do dyspozycji kwotę  72 zł  ( 3 miesiące x 8 członków (nadwyżka nad 12 osobami) x 6pln (3 x 2zł) x 50%)
- jeżeli hufiec ma zaległości wobec chorągwi lub GK-i, to ma do dyspozycji połowę tej kwoty, czyli 36 zł

Prawda, że proste?

Chorągiew, jeżeli wszyscy płacą to:
- raz do roku Komendant i Skarbnik wydaje Decyzję odnośnie składek
- raz na kwartał informuje w rozkazie, że wszystkie hufce płacą na bieżąco ;)
- min. 25% otrzymanej kwoty przeznacza na kształcenie, 10-25% na program
- raz w roku ogłasza na co wydał otrzymane pieniądze

Proste?

GK-a
- raz jedyny tworzy propozycję programową dla drużynowych do pracy ze składkami
- raz jedyny tworzy dokument wykonawczy do uchwały
- raz na kwartał informuje w rozkazie, że wszystkie hufce płacą na bieżąco ;)
- min. 10% otrzymanej kwoty przeznacza na kształcenie, 10-15% na program
- raz w roku ogłasza na co wydała otrzymane pieniądze

Proste?

Hufiec
- prowadzi indywidualną ewidencję składek otrzymaną od drużynowego w arkuszu kalkulacyjnym
- raz na kwartał informuje w rozkazie, że wszystkie drużyny płacą na bieżąco ;)
- min. 25% przeznacza na kształcenie, max. 10% na program (tak mało, aby starał się pozyskać fundusze)
- raz w roku ogłasza na co wydał otrzymane pieniądze
- raz na kwartał dokonuje przelewu do Chorągwi i do GK-i

Proste?

A jak ktoś nie jest na bieżąco, to wtedy mają zastosowanie inne zapisy uchwały.

Krótki komentarz:

1. W budowaniu systemu ograniczeni jesteśmy postanowieniami prawa powszechnego, ale również Statutem ZHP. I tak np.
potrzebą, aby składka członkowska była zobowiązaniem członka ZHP zgodnie z §20 Statutu, aby środków związku na
żadnym etapie nie przeznaczać na pokrycie zobowiązań składkowych członków. Dodatkowo wzmocniony jest zapis
świadczący o tym, że składka członkowska jest obowiązkowa dla wszystkich (zgodnie z § 79 Statutu) i dlatego
zwolnienie całkowite nie powinno być określone tak jak w chwili obecnej. Zapisałem trochę inaczej kwestię
działalności zarobkowej, aby nie była ona sprzeczna z ustawami.

2. Zmieniłem również konsekwencje nieprzekazywania kwot do Chorągwi oraz Głównej Kwatery, pozostawiając opracowanie
wyciągania konsekwencji wobec poszczególnych członków ZHP w gestii poszczególnych komend.

3. Urzeczywistniłem też zasadę płacenia składek przez rzeczywistych członków, a nie spisowych, korzystając trochę z
modelu krakowskiego, czyli rozwiązań ostatniego zespołu składkowego. Jednocześnie tak jak tam było, jest mechanizm
wspomagający motywację drużyn, aby jej członkowie płacili składki. Dodatkowo umożliwiłem regulowanie wysokością
składki oraz systemem ulg i zwolnień przez hufce, to one są najbliżej swoich ludzi i najlepiej znają sytuację. W
jednym przypadku hufce z bogatych miast mogą podnieść wysokość składki, a hufce z biednych obniżyć, zachowując przy
tym sprawiedliwość i stabilność systemu oraz przewidywalność funduszy, jakimi będą dysponować poszczególne hufce,
chorągwie oraz Główna Kwatera.

4. Niektórym może się wydawać, że system jest trochę za bardzo rozbudowany, jednak aby coś nie było fikcją to musi
mieć odpowiednie zabezpieczenia, gdyż inaczej dochodzi do takiej sytuacji jak obecnie.

5. Wprowadziłem również mechanizmy wymuszające kształcenie oraz zdobywanie funduszy zewnętrznych na prowadzenie
działań programowych.

6. Utworzony nowy Fundusz nie jest przeznaczony tylko do tego, aby był zasilany przez składki członkowskie, w
przyszłości będzie można włączać do niego nowe źródła finansowania. Jest to również spowodowane tym, iż gdyby był
to Fundusz typowo składkowy, to nie można było by go zasilać pieniędzmi z zewnątrz i opłacać zobowiązania między
poszczególnymi szczeblami.

7. Całość jest prosta dla drużynowego, a trochę bardziej rozbudowana dla hufców, jednak jeżeli hufiec jest na
bieżąco to dla niego też to jest prosty system.

8. Drużynowy powinien zbierać comiesięcznie składkę od rzeczywistych członków w wysokości określonej przed
rozpoczęciem każdego roku kalendarzowego. Jeżeli będzie się dobrze wywiązywał ze swoich obowiązków i składki będą w
całości płacone to będzie miał sporą część pieniędzy do wykorzystania, pod warunkiem, że hufiec nie ma zaległości.
To motywuje również inne drużyny, do rzetelnego podejścia do tematu, gdyż rzutuje to również na innych.

9. System zakłada czyste konto dla wszystkich (składki zaległe będą ściągane na innej zasadzie) oraz bardzo
rygorystyczne podejście za każde spóźnienie się, aby wytępić tą chorobę. Tak jak palacz chce skończyć z paleniem to
musi nagle wyrzucić wszystko i zmienić życie, drastycznie. Jeszcze nie spotkałem się z przypadkiem powolnej,
skutecznej walki małymi kroczkami. Tak samo profesor jeżeli chce, aby studenci uczyli się na bieżąco, to robi
kolokwia na każdych ćwiczeniach, a nie jedno kolokwium zaliczeniowe.

10. I jeszcze jedno - dlaczego nie ma ograniczenia wydatków na administrację np. do 40%? - Ano dlatego, że
większość innych źródeł finansowania typu granty lub dotacje bardzo ograniczają możliwości finansowania kosztów
stałych, a rozbudowuje możliwości zdobycia pieniądzy na program i szkolenia.

To tyle wstępu - czekam na komentarze, propozycje zmian lub po prostu zaproponowanie swojej wersji uchwały
składkowej. Tym sposobem chciałem zaproponować rozpoczęcie dyskusji nad zmianami, taki lekko 'obywatelski' projekt.
Można nad nim wspólnie pracować, osoby chętne chciałbym zaprosić do prac. Jeżeli wyjdzie coś fajnego, to myślę, że
nie byłoby problemu z tym, aby ktoś go wprowadził pod obrady Rady Naczelnej. Wiem, że można ją dodatkowo dopracować
językowo oraz redakcyjnie.

Treść uchwały znajduje się na stronie:
http://docs.google.com/View?docid=dfh6rdg7_1g8s2mjdn

pozdrawiam