[Czuwaj] ustawa o harcerstwie -ta sprzed wojny

Tomasz Kazubski dalkow w poczta.onet.pl
Pią, 18 Kwi 2008, 17:39:42 CEST

"Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net> napisał(a):
> [...]
 > harcerstwa?
 >  2. Co dokładnie zawierały artykuły dotyczące harcerstwa z dekretu Prawo o
 > stowarzyszeniach z 27 października 1932 roku oraz czy nadawanie statutu ZHP
 > przez Ministra Spraw Wewnętrznych wynikało od początku z tego dekretu czy
 > zostało tam umieszczone w wyniku poprawek wprowadzonych po II wojnie
 > światowej?"
 >
 > Dysponuję przedmiotowymi aktami prawnymi w formie PDF (skany z programu Lex
 > Polonica Maxima i Legalis, dosyć nieczytelne). Jeżeli ktoś chce się z nimi
 > zapoznać, to mogę wysłać mailem (ok. 2 mb).

ja mam w Wordzie Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej - Prawo o stowarzyszeniach, było to rozporządzenie wydane z mocą ustawy z 1932r.
opublikowane przeze mnie na stronie: http://docs.google.com/View?docid=dfh6rdg7_2gz5jjpgs

oraz Rozporządzenie Rady Ministrów o uznaniu stowarzyszenia "Związek Harcerstwa Polskiego" za stowarzyszenie wyższej użyteczności z 1936r.
które zamieściłem pod adresem: http://docs.google.com/View?docid=dfh6rdg7_3d52d9mf5

Mateuszu, jeżeli Marcin w pyt. 1 nie pomylił dat, to ja poproszę PDF-a z tym aktem z 1922r., bo coś mi się tutaj nie zgadza

 > "3. Czy kiedykolwiek w Polsce funkcjonowała jakakolwiek inna ustawa
 > odnosząca się wprost do działalności harcerskiej?"
 >
 > Nie istniał akt prawny dotyczący wyłacznie działalności harcerskiej (z
 > wyjątkiem ustanowienia ZHP stowarzyszeniem wyższej użyteczności).
 >
 > Pozdrawiam.
 >
 > Mateusz Moryto
 > www.moryto.pl

ja nie znalezłem nawet w tym rozporządzeniu o stowarzyszeniach nic na temat harcerstwa
a o tym, że ZHP było stowarzyszeniem wyższej użyteczności wiadomo na podstawie rozporządzenia lub zarządzenia (które nie miały mocy ustawy) i zmieniało się dość często tzn. raz na 10-15 lat i wprowadzało jednocześnie zmiany w statucie, przynajmniej po wojnie

nie mam za bardzo czasu, aby grzebać tak głęboko, ale może jakiś historyk wie, czy ZHP miało nadawany przez władze państowowe statut?
czy to było praktyką tylko powojenną, czy w 1936r. również nadano państwowo statut ZHP?

tomek