[Czuwaj] skautowe i harcerskie organizacje

greegors w icpnet.pl greegors w icpnet.pl
Sob, 19 Kwi 2008, 19:44:26 CEST

> PS. Ja nie odróşniam organizacji skautowych od
ha> rcerskich w Polsce. Nie wiem co naleĹźy do ruchu
sk> autowego w Polsce a co do ruchu harcerskiego. Dla mnie
> to jedno. Ale mogę się mylić...

W odniesieniu do II RP jest to (niestety) kryterium narodowościowe ale
wynikające z samookkreślenia. Nazwa "harcerz" była stosowana chyba tylko
przez organizacje polskie i tylko wobec nich.

O ile wiem (a czytałem troche międzywojennej literatury ukraińskiej) to
ukraińscy płastowie nazywali swoją organizację za skautową i mówili o
sobie my płasty - ukraińscy skauci,  a nie my płasty - ukraińscy harcerze.
Słowem "harcerz' nazywali oni tylko organizację polskie, nie nazywali oni
członków ZHP "polskimi płastami".

Nie wiem jak było w organizacjach żydowskich. Były one podzielone na kilka
orientacji narodowo-politycznych: syjonistyczne, autonomistyczne i
asymilacyjne, Żydzi używali trzech języków - hebrajskiego, jidisz i
polskiego, dokładnie nie wiem jak było z oddawaniem terminów skaut/harcerz
w dwóch pierwszych. Być może niektórzy nazywlai sami siebie po polslku
harcerzami, ale trzeba by to sprawdzić. Poza tym w przypadku organizacji
mniejszości narodowych czasem trudno jest wskazać granicę między
skautingiem a nie-skautingiem. Czy np. żydowski Betar był organizacją
skautową, czy raczej sportowo-paramilitarną odpowiadającą bardziej
polskiemu "Strzelcowi"? Tak samo powstałe po delegalizacji "Płasta" rózne
organizacje ukraińskie (Łuh, Orły)?

A z drugiej strony czy wszystkie polskie organizacje używające nazwy
harcertwo były skautowe (przecież w Biurze Skautowym nie były ;-)
Czy Wolni Harcerze byli skautami? Czy brytyjski Kibbbo Kift był ruchem
skautowym czy juz nie? Czy Czerwoni Harcerze OM TUR PPS byli skautami, czy
raczej polskimi czerwonymi sokołami?

pozdrawiam
GS

Tak na marginesie, niedawno czytałem jedną z powieści kryminalnych Iana
Rankina z serii z inspektorem Johnem Rebusem (polecam - chyba najlepsze
współczesne powieści kryminalne z szerokim tłem społecznym). Bohater,
swoisty "brudny Harry" policji edynburskiej, w pewnym momencie mówi "Słowo
harcerza!" ;-) oczywiście w polskim tłumaczeniu tylko