[Czuwaj] system zastępowy [długie]

Michał Szyndel szyndel w gmail.com
Pią, 29 Sie 2008, 12:03:51 CEST

witam,

po ostatniej (przy)krótkiej dyskusji o metodzie i pokrewnych
odgrzebałem gdzieś na półce książkę System Zastępowy R.E. Phillipsa.
Lektura niezbyt długa, ale trochę pouczająca, aczkolwiek
początkującemu drużynowemu bym jej do ręki nie dał. Nie w tym jednak
rzecz.

Zacząłem się zastanawiać nad próbą zreformowania systemu zastępowego w
moim hufcu. Na początek wypróbujemy wszystko na jednej-dwóch
drużynach. Wcześniej chciałem jednak zapytać jak wygląda system u Was?
Dla przykładu opiszę jak wyglądało to w mojej drużynie.

System zastępowy w drużynie z której się wywodziłem był generalnie
bardzo zdegradowany. Istniał podział na zastępy i identyfikowały się
silnie ze sobą, jednak, nie było rzeczywistej pracy - zbiórki zastępów
miały miejsce, ale brakowało nam przygotowania i doświadczenia, żeby
działać w jakiś sensowny sposób. Zbiórki drużyny odbywały się
regularnie co piątek, ale nie wykorzystywały zbyt mocno zastępów. Były
przygotowywane i prowadzone przez drużynowego i przybocznego, rzadko
przez kogoś innego. Zastępowi mieli pewne obowiązki i prawa, ale dość
ograniczone - jak pisałem wcześniej praca zastępami na zbiórkach
drużyny funkcjonowała słabo.

Po lekturze Phillipsa zacząłem myśleć o wprowadzeniu rozwiązań
opisywanych w tej książce w całości. Wyobrażam to sobie w ten sposób,
że harcerze po przejściu z zuchów formują zastępy i przygotowują się
powoli do pracy samodzielnej (zastępami), ale ciągle odbywa się to
całą drużyną w formie zbiórek drużyny raz w tygodniu. Przy przejściu
do HS system nieco się zmienia (można zacząć wprowadzać to płynnie już
u starszej części H) i zamiast zbiórek całej drużyny w jednym terminie
odbywają się samodzielne zbiórki wszystkich zastępów (także w tym
samym miejscu). Co jakiś czas, jeżeli zachodzi taka potrzeba odbywają
się zbiórki drużyny jako całości, niemniej drużynowy jest obecny
zawsze podczas zbiórek zastępów. Usamodzielnienie zastępów staje się
coraz większe wraz z wiekiem, aż przy przejściu do drużyny
wędrowniczej patrole są całkowicie samodzielne w działaniach całej
drużyny (biorąc pod uwagę, że DW może mieć tylu członków co duży
zastęp, lub dwa zastępy).

Czy u kogoś z Was działa opisany przez mnie powyżej system? Możecie
podzielić się uwagami, doświadczeniami, etc?

pozdrawiam,
hajder