[Czuwaj] przyjazne panstwo

admiral admiral w pomaranczarnia.org
Pią, 1 Lut 2008, 03:00:00 CET

<cytat kto="Pawel Dobosz">
> Korzystając z okazji.. :)
>
> Jeżeli
> jest w ZHP wola zmian w tym kierunku (a moim zdaniem powinna być), to
> proponuję przyłączyć się do tej akcji, miast tracić czas i energię na
> robienie tego samego samemu.

No wlasnie w tym sek, ze jak sugerowalem w poprzednim mailu nie ma IMHO
powszechnej w ramach ZHP woli zmian w tym kierunku. Przeciez instrukcja o
splywie kajakowym powstala jakies pol roku temu. Zatem jest jakas istotna
sila w zhp, ktora nie chce liberalizowac przepisow, a z instuktorow
uczynilaby urzednikow panstwowych. Na tej liscie nieraz spieralismy sie o
rozne sprawy. Jedni mowia, ze w sprawach sanitarnych nie mozna isc na
zadne ustepstwa, inni zas o tym, ze tam gdzie zaczyna sie szesc roznych
desek do krojenia oznakowanych w scisle okreslony sposob - konczy sie
harcerstwo a zaczyna jakis koszmar kolonijny...

> [...]
> bez konieczności rejestrowania wszystkiego w US
> - wypracowanie norm/ standardów działalności harcerskiej (noclegowych,
> higienicznych, itp.)
>
> Kierunek zmian to moim zdaniem bezpośrednie uzgodnienia na linii
> rodzic/opiekun - organizacja, a w przypadku finansów darczyńca -
> organizacja. Administracja państwowa nie musi wszystkiego rejestrować,
> certyfikować i zatwierdzać. Niech kontroluje i sprawdza czy są
> przestrzegane normy/ standardy działalności harcerskiej. A gdy nie są,
> niech interweniuje. Normy/ standardy działalności harcerskiej mogłby

Ja tez moge powiedzec, kierunek sluszny, ale z jednym zasadniczym sprzeciwem.
Zadnej ustawy o harcerstwie. Jestemy jednym z wielu stowarzyszen w Polsce,
a o naszej sile, prestizu maja swiadczyc nasze dokonania, a nie ustawa.
Jestem przeciwny wszelkim monopolizujacym pomyslom ustawowym. Tak jak pttk
nie powinno miec monopolu na mowienie o turystyce, tak jak wopr nie
powienien miec monoplu na ratowanie w wodzie, tak zhp nie powinno miec
monopolu na wychowywanie dzieci i mlodziezy. Nie jestesmy rzadowa agenda i
nie potrzebujemy by, panstwo w jakikolwiek sposob odpowiadalo za nasza
dzialanosc. To miedzy dzieckiem, druzyna a rodzicem ma przebiegac  trud
negocjacji standardow zycia. A pomoca sluzyc moze pozarzadowy, a nie
panstwowy system certyfikacji.

admiral