[Czuwaj] Regulamin musztry AD 1997 - aktualny, czy nie?

Michał Górecki g00rek64 w gmail.com
Śro, 6 Lut 2008, 14:30:34 CET

06-02-08, Marcin Wojtczak <majcin w autograf.pl> napisał(a):
> To za nim zaczniecie pisać nowy regulamin, odpowiedzcie na pytanie "POCO
> NAM MUSZTRA"
>
> Przez pierwsze pół wieku swojego istnienia (albo i więcej) harcerstwo
> żyło w cieniu wojen (które nazywamy teraz I i II Światową oraz Zimną).
> Jest jasne, że w takiej sytuacji obywatel musiał być gotowy bronić
> ojczyzny z bronią w ręku, a w myśl obowiązujących wtedy doktryn
> wojskowych musztra stanowiła podstawę wyszkolenia wojskowego.
>
> Obecnie musztra spełnia nieco inne funkcje:
>
> 1. Pozwala szybkie i bezpieczne zbieranie harcerzy i przemieszczanie i
> [...]

Ja dodam tylko od siebie, że już w czasach powstawania skautingu
musztra była przeżytkiem (w wojsku) co niejednokrotnie podkreślał BP.
Musztra była dobra w warunkach używania zupełnie inne broni i innych
sposób walki (szyki itp). Nie będę się mądrzył, bo nie jestem w tym
specem :) Po prostu czytałem BP.

Zastanawiam się czy oprócz mustry podstawowej (takiej której używa się
na WFie) rozbudowany ceremoniał jest nam potrzebny. Służy on chyba
tylko "pompowaniu" atmosfery na różnych capstrzykach, apelach i innych
mało programowych przedsięwzięciach, ku uciesze gawiedzi, seniorów i
VIPów. I wzbudza kolejne drwiny u naszej grupy docelowej (przypomnę -
młodzież)*

Wydaje mi się także, że dobre wprowadzenie systemu zastępowego
drastycznie zmniejsza konieczność użycia musztry w wielu wypadkach.
Ale cóż - znowu nie możemy się uwolnić od traumy wojny.

g00rek

PS. Darujcie proszę wypowiedzi w stylu "to co może będziemy ziomami
które będą spoko kopsać szluga joł hwdp", bo przejaskrawienia mało
wnoszą do dyskusji :]