[Czuwaj] Regulamin musztry AD 1997 - aktualny, czy nie?

Krzysztof Ludwig krzysiekl w interia.pl
Śro, 6 Lut 2008, 15:59:18 CET

----- Original Message -----
From: "Marcin Wojtczak" <majcin w autograf.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Wednesday, February 06, 2008 1:56 PM
Subject: Re: [Czuwaj] Regulamin musztry AD 1997 - aktualny, czy nie?

> To za nim zaczniecie pisać nowy regulamin, odpowiedzcie na pytanie "POCO
> NAM MUSZTRA"
>
> Przez pierwsze pół wieku swojego istnienia (albo i więcej) harcerstwo żyło
> w cieniu wojen (które nazywamy teraz I i II Światową oraz Zimną). Jest
> jasne, że w takiej sytuacji obywatel musiał być gotowy bronić ojczyzny z
> bronią w ręku, a w myśl obowiązujących wtedy doktryn wojskowych musztra
> stanowiła podstawę wyszkolenia wojskowego.
>
> Obecnie musztra spełnia nieco inne funkcje:
>
> 1. Pozwala szybkie i bezpieczne zbieranie harcerzy i przemieszczanie i ich
> [...]

Hmmm...
Przypomniało mi się, jak pewien wiceprezes sporej firmy powiedział mi, że
lubi zatrudniać w swojej firmie harcerzy. Bo kiedy jest czas na dyskusje, to
dyskutują i są kreatywni a kiedy jest presja czasu i dostają polecenie, to
wykonują je bez szemrania.
Trochę idealizował. Wielu instruktorów nie zatrudniłbym za żadne skarby, ale
coś w tym jest.

Co do szybkiego i bezpiecznego zbierania harcerzy i przemieszczania i ich w
zwartej grupie, to przedszkolanki z przedszkolakami także często mają z tym
problem. Nie mówiąc juz o nauczycielach z gimnazjum :)
Z harcerzami jest ten dodatkowy kłopot, że drużynowymi bywają osoby bardzo
młode, czasami w wieku swoich harcerzy i parominutowa musztra może znacznie
dyscyplinę. Co do tego jestem przekonany. Sam zacząłem być drużynowym w
wieku 16 lat.
Nawet w tym celu musztrę bym pozostawił...

Co do obrzędowości, to nie mam zdania. Chociaż należy zauważyć, że musztra w
grupach dziecięcych jest charakterystyczna dla harcerzy, stanowi pewien
wyróżnik, będący niejednokrotnie atrakcyjny dla dzieci.
Musztra może także być ważna ze względu na PR. Rodzicom, z tego co pamiętam,
chyba się podobała świadomość, że w drużynie musztry się uczono.

Pozdrawiam!

mł. chor. Krzysztof Ludwig :)

Sprawdz, czy pasujesz do swojego partnera!
http://link.interia.pl/f1ce7