[Czuwaj] Re: musztra

Marcin Wojtczak majcin w autograf.pl
Śro, 6 Lut 2008, 22:31:33 CET

Janusz Sikorski pisze:
> O uruchomienie w człowieku mechanizmów które w nim są. A NADE
> WSZYSTKO, WŁAŚCIWIE WPROWADZONA MUSZTRA JEST BARDZO CIEKAWA DLA HARCERZY.

Zdecydowanie tak. Do dziś z rozrzewnieniem pamiętam te chwile, gdy
starałem się ukryć przed wzrokiem drużynowego, aby czasem nie kazał mi
sie meldować, baczne spojrzenie na jego twarz, aby wyczytać z niej czy
dobrze zasalutowałem, czy za chwilę nie zostanę publicznie zbesztany, za
to, że nie umiem salutować, i przerażenie przy każdej komendzie w tył
zwrot, że poplątają mi sie nogi i oderwę niewłaściwą piętę lub palec od
podłogi. Ale za to jak już sie nauczyłem, to ile radości sprawiał mi
widok tych matołów, którzy myli w prawo i lewo zwrot, ten perlisty
śmiech drużyny, gdy najmłodszy harcerz nagle stawał tyłem do wszystkich
pozostałych. A jakie poczucie wyższości odczuwałem, gdy kolega wezwany
do meldunku nie potrafił wydukać z siebie słowa.
Tak, musztra jest bardzo ciekawa.

> No i znowu głupia niepotrzebna kpina. Temat tego punktu był juz
> omawiany tyle razy. Nie wiem jak to świadczy o Tobie ale to źle że nie
> możesz zrozumieć, że chodzi o nasza polską karność i posłuszeństwo a
> nie o pruską czy japońską.
> No chyba, że nie chcesz zrozumieć.

Ja rozumiem. I potrafię odróżnić co autor chciał przez to powiedzieć, a
co powiedział.
A powiedział, że harcerz ma natychmiast wykonać każde polecenie
zastępowego, drużynowego itd. aż do naczelnika.
I wielu tak rozumie tan punkt PH, a musztra jest praktyczną możliwością
wykorzystania karności podwładnych.

Marcin Wojtczak