=?ISO-8859-2?Q?Re: Re: Re:_Re:_Re:_[Czuwaj]_i_my_ta k dalej nie b=EAdziemy p=B3acili?=

Tomasz Kazubski dalkow w poczta.onet.pl
Nie, 10 Lut 2008, 01:37:12 CET

trochę to smutne, że lista dyskusyjna milczy
a z tego co wiem, czyta ją na bieżąco przewodniczący komisji zarządzania i finansów RN
czytają ją również ludzie z "grupy", która miała nowy system składek zaproponować
czyta ją Druh Rafał, który jest najbardziej rozeznany w obecnej sytuacji GK-i i czasami coś napisze

zastawiam się nad problemami ze składkami i dochodzę do kilku, które zazębiają się wzajemnie:

1) NIC nie wiemy na temat składek

w skali całej organizacji nie mamy zielonego pojęcia gdzie są problemy ze składkami, jaka jest ich skala, nikt nie zrobił odpowiednich badań, które odpowiedziały by na kilka ważnych pytań:

a) ilu drużynowych płaci regularnie składki do hufca,

b) dlaczego drużyny płacą:
- czy wynika to z honoru,
- perswazji komendanta,
- obawy przed zakazem uczestnictwa drużyny w życiu hufca,
- obawy przed rozwiązaniem drużyny,

c) dlaczego drużyny nie płacą:
- czy wynika to z braku potrzeby,
- braku reakcji hufca,
- pobłażania hufca,
- problemów z regularnym zbieraniem składek,
- problemów ze skutecznym sposobem na zbiórkę składek,
- rotacją członków,
- problemu, że ludzie pochodzą z biednych rodzin,

d) co z 20% składki, która należna jest drużynie:
- czy 20% zostaje w drużynach,
- czy zostaje to de facto w hufcach,
- czy 20% jest do wybrania w hufcach po okazaniu faktur,
- czy wogóle pomija się te 20% i ich się nie zbiera,

e) ile procent zebranych składek w hufcach jest przekazywanych do chorągwi:
- czy jest to 100% pomniejszone o kwotę dla drużyny i dla hufca,
- czy jest to mniej i część zostawia się w hufcach,
- czy jest to więcej niż 100% i hufce de facto same dopłacają z wygospodarowanych gdzie indziej pieniędzy,
- a może hufce nic nie zbierają wśród drużyn i tyle na ile je stać, to takie kwoty przekazują do chorągwi,

f) dlaczego hufce nie przekazują pieniędzy do chorągwi lub przekazują ich mniej:
- czy wynika to z chęci zagospodarowania ich w hufcu,
- czy może wynika to z potrzeby spłacenia zadłużenia hufca,
- a może wynika to ze świadomości, że pójdzie to na spłatę zadłużenia chorągwi,
- czy może wiedzą, że pójdzie to na płace "darmozjadów" w chorągwi,
- lub ze świadmości, że nie będzie mój hufiec płacił, skoro reszta hufców nie płaci,
- a może po prostu chorągiew nie jest w stanie ich wyegzekwować z hufców,
- lub moja chorągiew to bankrut, więc i tak wszystko przepadnie,

g) ile procent zebranych składek z chorągwi jest przekazywanych do GK-i (pytania szczegółowe jak w podpunkcie "e")

h) dlaczego chorągiew nie przekazuje pieniędzy do GK-i lub przekazuje ich mniej (pytania szczegółowe jak w podpunkcie "f")

2) JAK zmobilizować drużynowych do zbierania składek:
- czy drużynowy ma instrumenty do tego, czy sam musi coś wymyślać,
- czy drużynowy rozumie sens płacenia składek,
- czy jest mobilizowany z zewnątrz,

3) czy są przejrzyste dane, kto płaci, a kto zalega i dzięki temu można mobilizować tych ociągających się,

4) czy są skuteczne mechanizmy, aby składki były płacone przez hufce,

5) czy są mechanizmy pomagające wyjść zadłużonym jednostkom na prostą,

6) co dała przez ostatnie 6 miesięcy drużynowemu, hufcowi, czy chorągwi - GK-a,

7) czy zadłużoną GK-ę stać na zatrudnienie dodatkowych ludzi i czy ma sens, aby hufce płaciły 40% bezpośrednio do GK-i z pominięciem chorągwi i kto będzie nad tym panował i czy ma instrumenty, aby z hufców to wyegzekwować;

8) czy są mierniki pokazujące, że poszczególne jednostki wychodzą z długów składkowych, czy je powiększają (problem wynika chyba z księgowania na poczet starych składek i mało kto pilnuje tego, czy w 2007 dla danej jednostki był wychodzeniem na prostą, czy też dalszym pogłębianiem się kryzysu)

PODSUMOWANIE

ktoś proponuje narzędzia do składek harcerskich, a nie wie nawet jakie są problemy, jaka jest geneza i czy to co zaproponuje nie będzie wyciąganiem kartki z kapelusza, na której będzie np. napisane: "zabrać majątek chorągwi i sprzedać go", ale czy to rozwiąże problem, a może nawet zaszkodzi, bo dzięki temu majątkowi (bazom harcerskim, domom harcerza) wiele hufców w tej niepłacącej chorągwi wogóle istnieje i generuje np. 200tys. zysku, które przeznaczane jest na program, na szkolenia, na obsługę finansową, na spłatę starych długów (które oczywiście są ważniejsze niż składki)

nie wiem, jak to jest w Polsce, nie prowadziłem badań w mojej chorągwi, jednak wiem, że w moim hufcu, z którego się wywodzę i w chorągwi chyba jest podobnie - a mianowicie na kontach najwięcej "wolnych" pieniędzy jest jesienią, po akcji letniej

szybko przeliczyłem i mniej więcej proporcjonalnie do całości roku w miesiącach: wrzesień - grudzień 2007 do GK-i powinno wpłynąć 375tys. pln
a w tych tłustych miesiącach wpłynęło zaledwie 220tys. (zaledwie, gdyż powinien to być okres, kiedy jednostki nadganiają niezapłacone składki, bo mają pieniądze)

w tłustych miesiącach jesiennych wpłynęło zaledwie 58% tego co powinno w tych miesiącach wpłynąć standardowo - jest to dramat, gdyż zadłużenie powiększa się w zastraszającym tempie, co to będzie w chudych miesiącach wiosennych...

tomek