[Czuwaj] GK - kto na etacie

Tomasz Kazubski dalkow w poczta.onet.pl
Nie, 10 Lut 2008, 11:24:11 CET

 > Oczywiście, jest to nieprawda. Jednak przyznam szczerze, że ta
 > "propozycja" zmusiła mnie do zastanowienia, ile tak właściwie powinien
 > zarabiać dyrektor generalny organizacji takiej, jak nasza. Bo Naczelnik ZHP
 > pełni dzisiaj m.in./przede wszystkim rolę dyrektora generalnego. I w ogóle,
 > zakładając, że ewoluujemy powoli w kierunku: społeczni decydenci/nadzór -
 > zawodowi wykonawcy jakie, Waszym zdaniem, wynagrodzenie powinny otrzymywać
 > osoby zajmujące się bieżącym zarządzaniem organizacją? Na poziomie
 > centralnym, w regionach, w hufcach, w fundacjach, zakładach gospodarczych i
> [...]

wydaje mi się, że wszelkie dywagacje przy obecnej sytuacji finansowej ZHP są zbędne, można się jedynie skoncentrować na rozwiązaniach systemowych, bo u nas w związku prawie nie ma ludzi, którzy znali by się na działalności gospodarczej, a jeżeli już są, to najczęściej pracują poza ZHP, gdyż albo im się nie daje takiej możliwości, albo ZHP nie stać na specjalistów

poniżej rzucę tylko kilka haseł dlaczego nie warto rozmawiać o zarobkach, a później zaproponuję rozwiązania systemowe

nie warto rozmawiać:
- gdyż większość harcerzy nie rozumie nawet, że organizacje pozarządowe powinny dążyć do profesjonalizacji, czyli mieć opłacanych specjalistów i krzywią się na to, gdy komendant bazy harcerskiej otrzyma delegację, aby otworzyć ośrodek harcerski na biwak harcerzom (ile awantur i złośliwości za plecami), nie mówiąc już o wynagradzaniu kogokolwiek
- bo komu wytłumaczysz, że naczelnik/dyrektor generalny powinien zarabiać co najmniej 10tys. brutto
- bo komu wytłumaczysz, że skarbnik ZHP powinien zarabiać 15tys. brutto
- bo komu wytłumaczysz, że nawet syndycy masy upadłościowej, nadzorcy komisaryczni, zarządcy komisaryczni zarabiają min. 6tys. pln, a jeżeli nie można wynagrodzenia uzyskać z pozostałego majątku, to wogóle nie przeprowadza się postępowania
- komu wytłumaczysz, że prezes spółki harcerskiej powinien zarabiać min. 4tys. na rękę plus premie - od razu Ci zarzucą, że ktoś chce się dorobić na harcerzach

co należy zrobić:
- wprowadzić system wychowania ekonomicznego, począwszy od zbierania składek, tworzenia budżetu biwaku, imprezy hufca
- wprowadzić system zarządzania projektami - zadania zespołowe od najniższych szczebli
- oddzielić trwale część wychowawczą od gospdarczej
- uzależniać podpisywanie umów zleceń, umów o pracę w hufcach od wypłacalności hufca, od płacenia bieżącego składek
- sztywno trzymać się zasady, że koszty gospodarcze nie mogą przekroczyć pewnego pułapu pomiędzy 20-30% ogólnego budżetu
- wprowadzać audyt zewnętrzny w chorągwiach, jeżeli budżet nie zostanie wykonany, a nie nastąpiło nagłe zdarzenie losowe, to Naczelnik zwołuje Zjazd Nadzwyczajny
- komendant i skarbnik odpowiadają swoim majątkiem za zobowiązania swojej jednostki, tak samo jak zarząd w spółce z o.o.
- spółki, fundacje prowadzone są przez profesjonalistów pochodzących z konkursów, którzy zarabiają 3-4tys. netto plus premia w wysokości 10% zysku przekazanego do właściciela (GK-a, chorągiew), jednak audyt zewnętrzny musi wykazać, że zysk nie jest związany z wyprzedawaniem majątku lub kreatywną księgowością
- jeżeli coroczny audyt wykaże, że sytuacja finansowa pogorszyła się, prezes jest odwoływany
- zupełna przejrzystość konkursów ze wskazaniem kryteriów oceny, ich wagi, wskazywania krótkiej listy kandydatów, uzasadnienia dokonanego wyboru, przedstawienia w ogłoszeniu wyników członków komisji oceniającej
- dobrze wynagradzani specjaliści od pozyskiwania środków, od sponsoringu, szkolenie ich

oraz

praca u podstaw:
- czyli tłumaczenie dla chętnych, którzy chcą słuchać:
+ dlaczego są delegacje
+ dlaczego profesjonaliści muszą zarabiać
+ dlaczego profesjonalna kadra wychowawcza, typu programowiec, szkoleniowiec musi zarabiać
+ dlaczego szczególnie w stosunku do kadry gospodarczej nie ma zastosowania prawo harcerskie, w zakresie mówiącym o braterstwie między harcerzami oraz o wybaczaniu błędów
- szkolenie, szkolenie i jeszcze raz szkolenie kadry wychowawczej, z zobowiązaniem do odpracowywania zainwestowanych pieniędzy
- wprowadzenie systemu motywacyjnego

tomek