[Czuwaj] Re: wiek drużynowych

Tomasz Kazubski dalkow w poczta.onet.pl
Czw, 19 Cze 2008, 23:39:45 CEST

dobrze, być może zrobiłem zbyt duże skróty myślowe
napiszę to w takim razie jeszcze raz:

średnia arytmetyczna instruktora to 38 lat
średnia ważona (poprzez wagę będącą stosunkiem instruktorów z czynnym
prawem wyborczym do ogółu instruktorów dla danej grupy wiekowej) jest wg mnie niższa i  nie jest to 38lat
nigdzie nie napisałem, że średnia arytmetyczna została źle wyliczona

jeżeli chodzi o obraz członka ZHP z czynnym prawem wyborczym to jeszcze lepsza od średniej ważonej
jest mediana, która wśród drużynowych wynosi około 26-27lat, co i tak nie powiem zaskoczyło
mnie dość pozytywnie, wydawało mi się, że jest niższa
czyli mogę wnioskować, że mediana członków z czynnym prawem wyborczym będzie z 2-3 lata wyższa
co też mnie zaskoczyło

jeszcze lepsze są kwartyle:
dolny - około 21-22lata
górny - około 40lat

czyli 1/4 drużynowych ma do 22lat
połowa drużynowych ma nie więcej niż 27lat
i to już trochę inaczej wygląda niż sucha średnia arytmetyczna 31lat, która nie daje szerszego obrazu

są również inne miary, ale po co komplikować

czy to jest zrozumiałe? czy ja czegoś nie przekręciłem?

i teraz gdzieś pomiędzy drużynowym a instruktorem jest członek z czynnym prawem wyborczym, o którego rzecz się tyczy, a bardziej o jego głowę, to co w niej ma oraz jego doświadczenie harcerskie i życiowe

tomek