[Czuwaj] Odp: wiek drużynowych - dlaczego średnia arytmetyczna

seascout w o2.pl seascout w o2.pl
Pią, 20 Cze 2008, 10:38:24 CEST

> Pozdrawiam
> z zamiłowaniem do analizy kadry ZHP
> hm. Anna Michalina Nowakowska

Podpisując się pod tym co napisała Ania, powiem tylko dlaczego zdecydowalismy sie w kolenych analizach spisu na uzycie średniej arytmetycznej.

Pierwsze analizy które przygotowywał zespół WBA (chyba z 2002 lub 2003 roku) zawierały też inne sposoby pomiaru średniej. Uważny czytelnik kolejnych analiz spisu znajdzie liczoną miedianę, była liczona modalna, obecny na liscie Admirał wstawiał do swojego rozdziału odchylenia standardowe, ktoś do czegoś liczył kwartyle.

Problem był jednak taki, że im bardziej specjalistycznych obliczeń dokonywali członkowie wydziału, tym czytelnik mniej rozumiał. Zdecydowalismy się zostać przy średniej arytmetycznej, dlatego że - mimo licznych wad tej miary - sprawdzała się ona w naszych pomiarach oraz dlatego, że była zrozumiała dla czytelnika (Jak widać z tej dyskusji, nawet ci co proponują użycie średniej ważonej, nie do końca wiedzą jak się ją liczy).

Inna sprawa, ze jeśli przez kilka lat używa sie tej samej miary (np. średnia arytmetyczna) to będzie ona dość dobrze pokazywała trend. A to dla mnie, jako osoby zajmujacej sie jakis czas analizą sytuacji w ZHP, było to ważniejsze, niż dokładne wyliczenie np. sredniej wieku. Dużo bardziej interesujące jest czy wiek np. komendanta hufca się zmienia i jesli tak to w którą stronę, niż to, czy średnia wieku wynosi dokładnie 42,74 czy 41,58.

Oczywiście, wiedząc o zagrożeniach jakie niesie ze soba użycie średniej arytmetycznej, pilnowalismy jej. To znaczy, że nie wliczalismy do średniej skrajnych i patologicznych rezultatów. Ale jest to standardowa zasada, wiec nie ma co jej opisywać. Nie wiem jak jest teraz, ale nie mam podstaw by przypuszczać, ze cos diametralnie sie zmieniło w sposobie obliczania średniej w WBA.

Seascout
były kierownik WBA

PS. Tomku, szczerze mówiąc, ciagle sie zastanawiam jak chciałes zastosowac średnią ważoną do obliczenia średniej wieku instruktorów ZHP w ogóle. Mozesz rozwinąć swoja myśl? Ja nie jestem jakims mistrzem statystyki, ciagle dużo sie uczę, staram sie unikać ważenia danych jeśli nie muszę, bo to zawsze może rodzić zastrzezenia. Wiec tym chętniej zapoznam sie z Twoją koncepcją. Może rzeczywiście coś warto zmienić w sposobie obliczania danych spisowych i w sposobie ich prezentowania.

Seascout