Re: [Czuwaj] system zastępowy [długie]

garbol Gazeta.pl garbol w gazeta.pl
Pon, 1 Wrz 2008, 08:42:00 CEST

W dniu 31 sierpnia 2008 14:59 użytkownik Michał Górecki
<g00rek64 w gmail.com>napisał:

> Mnie się wydaje, że tu powstaje problem - dla mnie naturalnym zastępowym
(czyt. przywódcą) dla harcerzy ze szkoły podstawowej jest gimnazjalista, a
gdzież on jest po reformie z 2003 roku ? W drużynie starszoharcerskiej (wg.
nomenklatury ZHP).
Ba, jak sam Michał piszesz, przekazywanie harcerzy z jednego pionu do
drugiego to naturalna rzecz (nie pamiętam gdzie i kiedy, ale chyba to tak
wyrażasz), tak więc skąd ci zastępowi mają się brać skoro pracują w
zastępach "starszoharcerskich"? Trochę się jedno z drugim kłuci -
przekazywanie całych zastępów do kolejnego pionu i pozyskiwanie spośród
starszych harcerzy potencjalnych zastępowych.

A mi brakuje kursów zastępowych - przepraszam, ale po konferencji wzrośnie
świadomość (bądź nie ... :)) instruktorów, brakuje nauczania drużynowych i
przybocznych na kursach w ZHP, że system zastępowy do grunt. Ale nie chodzi
mi o wykład - to nic nie daje, tylko o pokazanie działania tegoż w praktyce.
Tak naprawdę to drużynowi powinni w takim przypadku przejść przez kurs
zastępowych :D

> Coś mi się za szybko wysłało :)
>
> Więc wiem że istnieje możliwość silnych zastępów które już na poziomie
> harcerskim mają zbiórki co tydzień, a zbiórki drużyny raz w miesiącu,
> wiem że działa to we Wrocławiu. Natomiast drużyna o której mówię nie
> działa w szczepie, jest częściowo wielopoziomowa, a na pewno ma
> zastępowych o kilka lat starszych od ludzi...
>
> Wielopoziomowość drużyny w tym przypadku to zaleta, wtedy mamy w drużynie
naturalne zaplecze w postaci ciągłego zaciągu potencjalnych zastępowych.

> Może niech wypowiedzą się inni, doświadczeni, bo zazwyczaj kończy się
> to na wklejeniu przez Czesia linka do (skądinąd bardzo fajnego)
> artykułu w HR ;))))))

Proponuję poszukać w Pobudce cykl artykułów o systemie zastępowym, autorstwa
Marka Gajdzińskiego. Są to teksty wieloletniego praktyka, ale chyba autora
nie trzeba przedstawiać :)

> pozdrawiam
> g00rek

Garbol