[Czuwaj] Nowa osoba w GK

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Pią, 5 Wrz 2008, 11:36:33 CEST

----- Original Message -----
From: "Michał Górecki" <g00rek64 w gmail.com>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Thursday, September 04, 2008 3:04 PM
Subject: Re: [Czuwaj] Nowa osoba w GK

> I tak, powinniśmy mieć świadomość tego co dziś się dzieje. Subkultury
> troszkę umarły, to nie są już lata 90te.
> Ale dzisiejsi instruktorzy powinni wiedzieć co to jest IDOL, kto to
> jest EMO, i co to jest fo na gro ;)
>
> A my jako ZHP powinniśmy jakoś nas pozycjonować. Tak jak przy
> wprowadzaniu nowego towaru na rynek decydujemy czy będzie on
> luksusowy, czy masowy (nie zawsze zależy to od samego towaru
> niestety), tak i my powinniśmy się zastanowić jak jesteśmy postrzegani
> na młodzieżowej mapie i jak chcemy być postrzegani.
>
> To wizerunek, owszem, ale to się bierze z programu.
> [...]

We wspomnianym już przeze mnei artykule R. Tymińskiego w "Pobudce" jest
zawarta obserwacja, że do harcerstwa obecnie trafiają trzy kategorie
młodzieży:
1) z mniej zamożnych rodzin, których nie stać na atrakcyjniejsze (droższe)
zajęcia pozalekcyjne i kosztowniejsze wakacje
2) nie mogący sobie znaleźć grupy koleżeńskiej w klasie
3) ci co lubią wojsko, militaryzm, las etc., czyli generalnie niszowi.
To niewątpliwie trafna obserwacja, tyle że dla mnie (a myślę że i dla duzej
części instruiktorów ZHP) to żadna nowość, bo tak już jest od conajmniej
połowy lat 90-tych. Może ZHR zauważył to dopiero dziś, ale u nas jest tak
już od dawna, tylko że się z tego nie wyciąga wniosków.

Ja nie widzę w tym jakiejś szczególnej tragedii, bo te grupy 1-3 są też
godne szacunku. Ci którzy nie mogą sobie znaleźć miejsca w grupie klasowej
to na ogół w dzisiejszych realiach nie są jacyś sami-sobie-winni
nieudacznicy,  tylko często bardzo wartościowe osoby. Zwłaszcza w
dzisiejszym koszmarmym gimnazjum, gdzie często dominuje kult pieniądza i
straszliwa płytkość kulturalna, a często bardzo amoralne wzorce zachowań.

Zgadzam się z Tobą całkowicie co co mapy i tego że powinniśmy rozpoznawać na
bieżąco.  Duża część programu i retoryki ZHP jest formułowana właśnie tak,
jakbyśmy pracowali tylko z katgeorią jakichś abstakcyjnych grzecznych
harcerzyków, którzy z natury lubią dziarsko maszerować w krótkich
spodenkach, krzyczeć Czuwaj i śpiewać Płonie ognisko w lesie... ;-) ... aha,
i nie mają trosk materialnych.

pozdr
GS