Re: [Czuwaj] niech żyje DEMOKRACJA ??

Michał Górecki g00rek64 w gmail.com
Pon, 15 Wrz 2008, 13:05:51 CEST

W dniu 15 września 2008 12:50 użytkownik Marabut <marabut w inetia.pl> napisał:
> Wybacz, nie chodzi o to czy wędrownicy mogą czy nie mogą oceniać działania
> demokracji.
> Powstaje pytanie natomiast czy mogą właściwie oceniać system wychowawczy, w
> którego "trybach" tkwią.
> A to dwie zupełnie różne rzeczy.

Nie wiem Marabucie, jak już pisałem, czy jesteśmy w ogóle w stanie coś
takiego określić. Nie wiem jak to zbadać, jakie wybrać kryteria - nie
widze innej możliwości jak samoocena po latach...

Możemy natomiast świadomie tworzyć pewne rozwiązania mając nadzieję że
się sprawdzą.
Nie oszukujmy się - w systemie bez wyborów drużynowego pojawiają się
te same problemy, tylko:

1. Gdy nie ma wyborów drużynowy nie wie realnie ile osób go popiera
ile nie. Tu dajemy takie narzędzie
2. Jeśli drużynowy będzie miał siłę autorytetu to tak czy inaczej
ludzie będą go słuchać. Jeśli nie ma - w naszym systemie nie zostanie
wybrany. W systemie tradycyjnym ludzie po prostu zaczną go olewać,
buntować się, itp. Co jest zdrowsze?

Nie piszę o systemie gdzie drużynowy jest silnym władcą, bo ten model
chyba wszyscy uważają za niezbyt dobry dla tej grupy wiekowej. Wszak
jednym z założeń metody skautowej jest to, że ludzie wraz z wiekiem
coraz bardziej się usamodzielniają. Już w drużynie harcerskiej Rada
Drużynowy podejmuje wspólnie z drużynowym wiele decyzji. W
starszoharcerskiej - właściwie współrządzą, drużynowy nie powinien
podejmować żadnych decyzji bez porozumienia z nią. Wędrownicza to
tylko następny krok.