[Czuwaj] Podzwonne reformy mundurowej.

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Śro, 17 Wrz 2008, 21:49:56 CEST

----- Original Message -----
From: "Michał Górecki" <g00rek64 w gmail.com>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Wednesday, September 17, 2008 9:12 PM
Subject: Re: [Czuwaj] Podzwonne reformy mundurowej.

> Po pierwsze co to jest polska tradycja mundurowa?
> Chodzi ci o mundury wojska, policji, straży pożarnej, strażników
> muzeów, komandosów, straży granicznej, straży ochrony lotniska, straży
> ochrony kolei, czy może celników?

EOT, bo generalnie w większości kwestii mundurowych się z Tobą zgadzam.
Ale coś takiego jak polska tradycja mundurowa istnieje, jest zbiór cech
wspólnych dla polskich mundurów formacji wojskowych i parawojskowych w XX
w.. Nie mam teraz czasu żeby sięgać do literatury i mam ważniejsze projekty
na głowie, ale jak będe miał wolną chwilę to spróbuję to zestawić albo
znaleść odpowiednie fragmenty które to udowadniają.

> Po drugie nawet jeśli tradycja w ich umundurowaniu istniała to
> istnieje tylko w muzeum. Znakomita większość z nich ją "olała" :) I
> poszła w stronę wygody.

A to nieprawda.Np. powszechne wprowadzenie w polskiej armii beretów akurat
nie jest krokiem w stronę wygody.
Rogatywka polowa była o wiele wygodniejsza. Beret to nakrycie głowy
przeznaczone pierwotnie dla załóg wozów bojowych w latach 20-tych XX w.,
jego użycie w innych formacjach to kwestia ceny a nie wygody. Węgrzy którzy
mają podobną sytuację jeśli chodzi o transformację armii, realia ekonomiczne
itd., wprowadzili nowoczesną czapkę polową nawiązującą do historycznej
"honwedówki".

pozdr
GS