[Czuwaj] NGOs i liczby

Grzegorz Całek g.c w onet.pl
Nie, 21 Wrz 2008, 12:45:06 CEST

| PC============================
| Czy jesli podam że są to dane wg www.ngo.pl
| (jak to juz raz napisałem ale kowlak i Rysio to "olali"0
| (stan na I kw.2008)
| i że wg nich 51,5 % to NGO-sy z obszarów
| sport, turystyka, rekreacja, hobby, kultura, sztuka
| to uznasz że piszę niedorzeczności
| (jak to imputują Kowlak i Rysio) ?
|
| Pozdrawiam
| Czesław

Przyznam, że mam kłopot, bo nie mam osobistego powodu, aby walczyć z
Czesiem, a z drugiej strony trudno mi pozostać obojętnym, kiedy
nieprawdziwe dane są puszczane w świat i wiele osób je czyta - być może
myśląc, że są prawdziwe.

Więc napiszę tylko, że dane dotyczące NGOs można znaleźć na stronie DPP
MPiPS (www.pozytek.gov.pl), Klona/Jawora (www.klon.org.pl), czy
www.ngo.pl.

Przy czym warto zwrócić uwagę, że dane te mogą się różnić, ponieważ mają
róźne źródła:
* wpisy w Krajowym Rejestrze Sądowym (co wyklucze niektóre NGOs jak np.
klub sportowe czy koła gospodyń wiejskich)
* wpisy w ewidencji REGON (baza najbardziej  nieaktualna, gdyż wymierające
organizacje z reguły nie zawiadamiają o tym GUS)
* ankiety Klon/Jawor (problem: duże braki zwrotnych ankiet).

To uwaga natury ogólnej.

Co informacji przedstawionej przez Czesia powyżej ("wśród 51,5 % to NGO-sy
z obszarów sport, turystyka, rekreacja, hobby, kultura, sztuka") - warto
pamiętać, że spora część organizacji działających w wymienionych obszarach
to organizacje, które trudno nazwać organizacjami wolnego czasu, np.:
* prowadzące muzea, kultywujące tradycję lokalną, budujące pomniki
* prowadzące obiekty tyrystyczne
* medialne, tj. prowadzące np. gazety lokalne
* zajmujące się profesjonalnym sportem w formule pozarządowej
* robiące biznes rekreacyjno-turystyczny pod szyldem III sektora.

GC

PS: Z przymrużeniem oka: biorąc pod uwagę, że III sektor opiera się - co
do idei - na pracy wolontariuszy (stąd czasem używane określenie
"organizacje wolontariackie"), a więc osób, które robią coś dla innych
nieodpłatnie W WOLNYM CZASIE, więc określenie "organizacje wolnego czasu"
jest nawet ciekawe ;)