Re: Re: [Czuwaj] Wychowanie dorosłych, wychowanie do starości i harcerscy seniorzy

Michal Gorecki g00rek64 w gmail.com
Czw, 17 Gru 2009, 23:33:09 CET

W dniu 17 grudnia 2009 22:58 użytkownik Krzysztof Ludwig
<krzysiekl w interia.pl> napisał:

> Nie jest naszą działką z całą pewnością wychowywanie wszystkich.
> Jest jednak grupa dorosłych, których wychowanie jest naszym interesem. Są to
> instruktorzy. Ich postawy się kształtuje. Oni widzą w jaki sposób zarządzana
> jest organizacja, jak podejmuje się decyzje i likwiduje konflikty. Naśladują
> starszych i bardziej doświadczonych. Chciałbym, aby przypadki
> demoralizowania ich były jak najrzadsze. Nie lekceważyłbym tego.

Tak Krzysztof, ale to raczej środek a nie cel. Bo wszystko co robimy
dla naszych instruktorów jest środkiem do... lepszego wychowania
dzieciaków.

To trochę tak, że nie jest celem harcerstwa ani stawianie namiotów,
ani zbijanie żerdzi. To wszystko nasze środki do wychowywania młodych
ludzi. Bo TO jest naszym celem. I dla mnie to gigantyczna różnica.

I ja bardzo, bardzo chciałbym, aby harcerstwo się wreszcie określiło i
powiedziało to wyraźnie - może jeszcze raz (powiedziało już raz na
zjeździe programowym). Jeśli powie, że nie jest "ruchem wychowawczym
dla młodych ludzi" i występuje tym samym z oficjalnego nurtu skautingu
na świecie to droga wolna. Może jakaś inna organizacja w Polsce będzie
chciała kontynuować program BP :)

A harcerstwo wprowadzi różne znaczki, plakietki, odznaki i inne
zabawki dla dorosłych ludzi, którzy nie mogą sobie znaleźć w życiu
realnych narzędzi i wymagań przeznaczonych dla dorosłych :]

g00rek
(który dopiero co zdobył dorosłą sprawność :)