[Czuwaj] repertuar i gust muzyczny (z inspiracji G00)

Anita Regucka regucka w gmx.net
Pon, 28 Gru 2009, 00:44:10 CET

Witam,
Do wszystkich znawców piosenek harcerskich mam pytanie, które mnie męczy
od dłuższego czasu.
Podesłał Rafał link do scenki ze zjazdu hufca:

> Date: Mon, 7 Dec 2009 22:43:54 +0100
> From: Rafał Suchocki <suchy206 w gmail.com>
> Subject: Re: [Czuwaj] repertuar i gust muzyczny (z inspiracji G00)

> http://www.youtube.com/watch?v=T1v4bwsA2Ys
>
> --
> s00

W moim szczepie (Orogen, Kraków-Nowa Huta) ta piosenka funkcjonuje od
wielu lat, ja sama mam wzruszające wspomnienia z nią związane z początku
lat 90-tych. A potem zarazili się nią wędrownicy w hufcu, zrobili z niej
pieśń obrzędową namiestnictwa, nawiązującą do jego nazwy (Ruber Ignis).
Ale nie udało mi się doprowadzić do tego, żeby obie wersje ze sobą
zestroić - w moim mniemaniu namiestnictwo fałszuje niemiłosiernie.
W to lato znalazłam wreszcie sposób na opisanie, jak te piosenka wg
Orogenu ma być śpiewania - dostałam w ręce zapis nutowy oryginału, czyli
tradycyjnej piosenki angielskiej "Scarborough Fair".
Na nagraniu z Rafała melodia jest jednak jeszcze bardziej odległa od
Orogenowej niż ta wykonywana przez wędrowników. To pytam się biegłych -
czy związek piosenki "Ogniska płomienny blask" ze "Scarborough Fair"
jest potwierdzony, czy to jakieś lokalne orogenowe skojarzenie?

Pozdrawiam

Anita