RE: [Czuwaj] Gospodarka finansowa drużyny/szczepu

Jedrula jkuny w interia.pl
Śro, 25 Lut 2009, 10:25:22 CET

System żoliborski jest bardzo fajny. Ja zabawy w rachunki i kwity za
wszystko nigdy nie lubiłem.

Tylko gdy mamy środki na subkoncie, a nie na książeczce PKO mamy zagrożenie,
że komornik wejdzie nam na nasze środki. Co jak pamiętamy miało już miejsce.

Lub gdy się okaże, że szczep ma więcej pieniędzy niż hufiec i ten mając
kłopoty z płynnością będzie chciał pożyczyć środki od szczepu?
I jakie wtedy szczep ma przełożenie na hufiec, żeby ten mu je zwrócił?

hm. Jędrzej KUNOWSKI
komendant Szczepu 205 WDHiGZ
Hufiec W-wa Praga Północ

> Mam takie pytanie do Szanownych listowiczów: Czy chorągiew ma prawo drogą
> uchwały komendy nakazać, aby cała działalność finansowa odbywała się na
> poziomie hufca, tj, tak, że poszczególne szczepy/drużyny mają wypłacone
> pieniądze na podstawie zaliczki i co miesiąc rozliczają sie z faktur w
> hufcu?

> phm. Michał Sztompke
> Hufiec Warszawa Praga Północ

Sztompel nie masz się czego bać. Zadzwonił właśnie do mnie Waldek
Kowalczyk i mówił, że to jest bardzo dobre rozwiązanie. Więc skoro
Twój komendant tak mówi to chyba wszystko jest w porządku.

=======================================

Widzę, że ta dyskusja bierze się z patrzenia przez pryzmat tego, co możemy
stracić, jaki to kant naszym kosztem chce zrobić chorągiew itp. (upraszczam
oczywiście).
A ja zachęcam do spojrzenia na to rozwiązanie z innej strony. I piszę to
dlatego, że blisko 4 lata temu taki system wprowadziliśmy w moim hufcu i
działa.

Wygląda to tak:

1) Każde środowisko ma swoje subkonto w koncie hufca (koszty prowadzenia 0
złotych).

2) Każde środowisko dysponuje do konta kartą Maestro (za 0 zł), którą można
wypłacać pieniądze bez prowizji z bankomatów Pekao SA i Euronetu. Dziennie
można wypłacić do 10 000 zł (oczywiście do wysokości salda). Dzięki temu ta
karta sprawdza się podczas HAL, gdyż bankomaty są raczej dostępne w Polsce,
a i kwota jest nawet na dużym obozie wystarczająca.

3) Rozliczenia między kontami środowisk i hufca odbywają się w czasie
rzeczywistym. Gdyby więc - sytuacja czysto teoretyczna - ktoś potrzebował
kasy i stał pod bankomatem, to może zadzwonić do skarbnika, ten przeleje na
jego subkonto odpowiednią kwotę i od ręki można ją pobrać kartą z
bankomatu,. System szybkiego przelwania środków jest szczególnie ważny w
momencie przelewania dotacji na HAL, która przyszła na konto hufca i trzeba
ją szybko rozdzielić.

4) Kartą można oczywiście płacić w sklepach, można wziąć pieniądze z
bankomatu i zapłacić gotówką. Wzięcie pieniędzy to de facto wzięcie
zaliczki.

5) Co miesiąc środowiska przynoszą do hufca faktury i skarbnik hufca na
bieżąco wrzuca je w miesięczne rozliczenie hufca.

Jakie są plusy tego rozwiązania:
* jest to robota na bieżąco, więc nie ma urwania głowy na przełomie grudnia
i stycznia
* istnieje możliwość bieżącego poprawiania faktur (jeśli przyjdziemy do
przedsiębiorcy w grudniu z np. marcową fakturą to nas wyśmieje)
* ustnieje możliwość szybkich, nieabsorbujących rozliczeń między kontami.

<NAJWAŻNIEJSZE!>
Główna idea była jednak taka, aby środowiska nie prowadziły książek
finansowych i zostały odciążone od roboty papierkowej - robi to za nie
hufiec. Chodzi o to, żeby kadra mogła skoncentrować się na pracy
wychowawczej.

Czy teraz spojrzycie inaczej na ten system?
GC