[Czuwaj] Ksztalcenie w ZHP a inspiracje do ulepszen

Rafal Bednarczyk rafal.bednarczyk w zhp.pl
Wto, 17 Mar 2009, 17:39:19 CET

Witam wszystkich,

ponieważ powrocilem do zywych po dosc wyczerpujacym
weekendzie kiedy odbywaly się jednoczesnie
wspolorganizowane przez WZA GK ZHP dwie imprezy:
1.kurs kandydatow na pelnomocnikow ds. zagranicznych
hufca i choragwi
2. Konferencja "skautowe inspiracje w kształceniu
i pracy z kadrą"

to dopiero teraz przeczytalem mail Grzegorza
Skrukwy, który napisal tak:

> [...]
> drużynowego,
> drużynowy u szczepowego)
> 2) przez kursy instruktorskie
> 3) przez lekturę literatury harcerskiej i ogólnopedagogicznej
[...]
> system SI dotychczas wyciągał ludzi z
> drużyn i sugerował, że skoro jesteś pdoharcmistrzem, to czekają na
> ciebie zespoły hufcowe, powinieneś poświęcić się działalności ZKK,
> KR albo czymś takim, a drużynę zostawić, bo to dobre dla przewodników.
> W efekcie owi przewodnicy rzadko mają okazję widzieć podharcMISTRZÓW
> i harcMISTRZÓW w pracy wychowawczej i na nich się wzorować.

i mam w zwiazku z tym mam gorzka konstatacje - dlaczego na konferencji,
na ktorej można było dowiedziec się jak powyzsze sprawy wygladaja
w WOSM i WAGGGS, podsluchac gosci z 4 tak roznych organizacji
skautowych jak niemieckie DPSG, skauting holenderski, skauting
wegierski i skauting slowacki, zadac tym gosciom przerozne pytania
dotyczace ich prac nad zmianami w systemach ksztalcenia jakie
się u nich dokonaly w ostatnich 10 latach i podebatowac
na temat ksztalcenia w ZHP, to w sytuacji
kiedy tak wiele osob wypowiada się chocby na liscie
o tych sprawach wyglaszajac opinie, a nawet proponujac
rozwiazania, to dlaczego tych osob nie było na takiej
konferencji, dlaczego tak malo było w ogole uczestnikow
(około 100 osob).

> Mamy też wielkie braki
> harcerskiej literatury metodycznej, nie powstają prace które mogłyby
> pełnić
> rolę Grodeckiej 2010 czy Kamińskiego 2010. Za mało też sięgamy do
> dorobku
> pedagogiki (i pedagogiki dorosłych) z zewnątrz, a to m.in. dlatego że
> mamy harctrixowy system OKK
no wlasnie, a w wielu organizacjach skautowych tak nie jest
WOSM tez wydal sporo pomocy i podrecznikow calkiem
niezlych dotyczacych ksztalcenia.

Szkoda, ze na takiej konferencji były chyba 2 osoby z RN,
przynajmniej ja tyle odnotowalem. Szkoda, ze nie było
instruktorow chocby z KPW, którzy ponoc chca zlokalizowac
Woodbadge na Znak Kniei (prawdali to?)

Wiem, wiem - przeciez jak to było oglaszane tylko
na stronie glownej ZHP z wielkim kolorowym banerem
to nie wystarczy - każdy instruktor powienien dostac
papierowe zaproszenie do swojej skrzynki pocztowej.

Tak czy inaczej, szkoda

pozdrawiam
R. Bednarczyk