[Czuwaj] Odkrycie

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Nie, 22 Mar 2009, 13:37:47 CET

----- Original Message -----
From: "Piotr Kołodziejczyk" <kip.kolodziejczyk w gmail.com>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Sunday, March 22, 2009 11:54 AM
Subject: Re: [Czuwaj] Odkrycie

> Rety, uwazam po prostu, ze kazdy ma prawo do tego znaku, jest wspolny
> dla wszystkich ktorzy sa, lub byli harcerzami, skladali przyrzeczenie
> i nosza, badz nosili krzyz. To jest naszej braci harcerskiej wspolne
> dziedzictwo jak "Dziady", "Onufry Zagloba" i inne symbole naszej
> kultury.
> I nie moze sobie ktos tego zawlaszczac i roscic prawa do jedynego
> prawowitego uzywania tych symboli. Ale kazdego, kto podepcze te
> symbole spotkac powinna sankcja spoleczna, nie karna. Artykul w
> "fakcie", ochrzan "zasluzonych czlonkow narodu" przez telewizor, moze
> [...]

Niestety, ale tego rodzaju metody są nieskuteczne. Polskie media w dużej
części wcale nie są proharcerskie, a wypowiedzi "zasłużonych członków
narodu" bywają obśmiewane. Owszem, Szkło Kontaktowe może i by pomogło, bo
bodajże 1 czy 2 z jego prowadzących z dumą przyznaje się do bycia
harcerzami. Ale to nie znaczy, że we wszystkich programach, stacjach
radiowych i gazetach będzie tak samo. Dla niektórych może to być wręcz
okazja do szyderstw z harcerstwa.

Przypomnę, że kiedy wojewódzki i raczkowski wtykali miniatirki polskich flag
w psie gówienka, to niestety część satyryków i komentaotorów nie widziała w
tym nic złego, a ludzi protestujących przeciw znieważeniu symboli wyśmiewano
jako "moherowe berety".

Mnie osobiście zastrzeżenie Krzyża jako znaku towarowego również wzbudza
pewne wątpliwości. Również uważam ze moralnie Krzyż jest dziedzictwem
wspólnym wszystkich organizacji harcerskich które mają korzenie przed 1989.
Ale wobec takich sytuacji jak z tą płytą (skądinąd może i sympatyczną, choć
to "nie moje klimaty") formuła zastrzeżenia Krzyża jest w tej chwili
najlepsza i nasjkuteczniejsza.

GS