Re: [Czuwaj] Trafianie do młodych i segmentacja rynku

Grzegorz Skrukwa greegors w icpnet.pl
Wto, 24 Mar 2009, 15:26:59 CET

Rafale, "problem z Wami" polega na tym że często sami nie możecie się
zdecydować czy chcecie pożartować (i to gł. między sobą przerzucając się
grepsmi w gronie Rafał - Michał - i jeszcze jakaś trzecia osoba) czy chcecie
zacząć poważną dyskusję.
Twój pamiętny artykuł o nurtach był interesujący. Natomiast jego mankament
polegał nie na tym, wyodrębniono nurty (bo one rzeczywiście są), ale na tym,
że zostały one nieobiektywnie opisane i ponadawano im wartościujące, a przy
tym nieadekwatne nazwy - np. tzw. nurtowi konserwatywnemu przypisano cechy,
które w nim wcale nie występują itd. O tym było w artykule zalinkowanym
przez Czesława.

Jeśli ktoś ma ochotę zacząć dyskusję o trafianiu do młodych i segmentacji,
to ja bardzo chętnie...  Z wplataniem żartów włącznie i bez trzymania się
akademickich reguł. Tyle tylko że obawiam się, że podobnie jak i inne
dyskusje ta też umrze śmiercią naturalną po kilku postach....

Poniżej pozwoliłem sobie na wymienienie kilku segmentów współczensej
młodzieży z tym,

1) Młodzież interesująca się historią i/lub militariami,  chodzący na
codzień w bojówkach, camo itd

Tu mamy też dwa podsegmenty:

1a) "historycy" (to np. ci którzy jak zostaną już harcerzami, to
autentycznie lubią stać pod pomnikami, chodzić w pałatkach i słuchać gawęd o
Szarych Szeregach). Ubiór: kurtka M-65, dzinsy lub bojówki, koszule
flanelowe. Muzyka: Kaczmarski, Kult, Lao Che, klasyka polskiego rocka,
czasem także tzw. Kraina  itd. Choć nie wszyscy z tego segmentu są
"targetem" dla harcerstwa bo np. dla części słuchanie Kaczmarskiego albo
uczestnictwo w kulturze rockowej wiąże się z piciem alkoholu, paleniem
tytoniu, a czasem i marihuany.

1b) "współcześni militaryści" zainteresowania gł. współczesnym WP i USArmy.
Muzyka różna (cz. filmowa - soundtracki z filmów wojennych, rock ale raczej
brytyjski i amerykański, czasem także hiphop), ubiory - współczesne mundury,
buty taktyczne, czasem domieszka elementów stroju sportowego albo kurtki
skórzane

2) Młodzież interesująca się survivalem i turystyką (choć niekoniecznei w
militarnym sensie)
Muzyka b. różna, ale raczej ambitniejsza od "masówy" (maintsreamu) Ubiory
bardziej w stylu nowoczesnej turystyki (polary, goretexy, buty trekingowe
obnoszone także na codzień po mieście)

3) Młodzi ludzie mający różne ciekawe (niszowe, ponadprzeciętne)
zainteresowania choc nie zaliczające się do kręgu
puszczańsko-militarno-turystyczno-outdoorowego. To młodziez interesująca się
np. ambitniejszą kulturą (teatr, teatr alternatywny, ambitniejsze kino),
rzadkie sporty w tym sztuki walki, ekologia i różne inne rzeczy
Myślę, że "Wy" tzn. samozwańczy pozytywiści, jak mówicie o odchodzeniu od
leśno-pałatkowo-militarnego wizerunku, to macie na myśli głównie właśnie
segment 2 i 3 jako potencjalne targety.

ale jest jeszcze segment 4 największy - mainstream
to młodzież która nie ma żadnych głębszych i konsekwentnie realizowanych
zainteresowań, rozmawia gł. o szkole (sic!), muzyka mainstreamowa, gry
komputerowe, ubierają się w stanardowe rzeczy z centrów handlowych i
sieciowych sklepów, rozrywki to gł. typowe imprezowanie (dyskoteka itd.)
Tu mamy też podsegmenty ale gł. ze względu na orientację socjalną
- klasa średnio-wyższa (dzieci ludzi wyraźnie zamożniejszych, mieszkających
w domkach jednorodzinnych albo w nowych budynkach developerskich, nacisk na
naukę języków, wakacje zagranicą)
- klasa średnio-niższa ("zwyczajne rodziny", dzieci pracowników najemnych
albo ludzi prowadzących małe 1-osobowe przedsiębiorstwo, mieszkający w
blokach lub kamienicach)
- podklasa - dzieciaki które (niezależnie od poziomu zamożności) przejmują
wzorce kryminalne, same tkwią w jakichś układach na poziomie choćby gangu
szkolnego, styl ubierania się przejmowany od subkultur prokryminalnych
(dawniej był to gł. styl hiphopowy teraz niekoniecznie)

Myślę, że ludzie z tego "mainstreamowego" segmentu są największą częścią
harcerzy i harcerek, i powinniśmy sobie z tego zdawać sprawę, choć raczej
kadra instruktorska oraz tzw. "dobrzy harcerze" wywodzą się z innych
segmentów.
Praca z dzieciakami i młodzieża z mainstreamu ma jednak specyficzne cechy
szczególne, które jak sądzę, rzadko są uwzględniane przez metodyków i
programowców:

1) są w harcerstwie gł. z powodów towarzyskich i to dwojako - A) cała grupa
rówieśnicza np. 6 koleżanek z 1 klasy trafia do drużyny w ślad za liderką,.
B) do drużyny trafiają ludzie którzy są na uboczu życia towarzyskiego klasy
i w harcerstwie szukają przyjaźni. Tak czy owak właściwy program pracy
drużyny i harcerstwa, to czy dana drużyna jest survivalowa, militarystyczna,
turystyczna, hardkorowa, lajtowa, romantyczna, pozytywistyczna czy betonowa
itd. ma dla nich znaczenie drugorzędne
2) są generalnie konformistami i ulegają silnie presji rówieśniczego
otoczenia pozaharcerskiego. Stąd w pewnym momencie (zwłaszcza po przejściu
kolejnej cezury szkolnej - SP/Gim albo Gim/Lic) zaczynają nieprzestrzegać 10
PPH
3) Trudno liczyć na ich pełne zaangażowanie. Raczej nie wywiązują się z
bardziej długofalowych i wymagających samodzielnej inicjatywy oraz
samodyscypliny zadań. To właśnie ich brakuje na zbiórkach alarmowych itd.
Często "do harcerstwa chodzą w kratkę"
4) Harcerstwo raczej nie jest dla nich najważniejszą grupą odniesienia,
potrafią np. nie pojechać na biwak bo jest ciekawa (albo ważna towarzysko)
impreza w tym czasie
5) Chcieliby przeeżyć od czasu do czasu coś ciekawego, ale generalnie bez
większego długotrwałego wysiłku z własnej strony
6) Tzw. harcerski styl życia i zachowania (mundury, musztra, śpiewanie przy
ognisku i siedzenie przy tym na ziemi, kontakt z przyrodą itd.) są dla nich
akceptowalne i kiedy są w "sytuacji harcerskiej" to się tak zachowują, ale
nie utożsamiają się z tym do końca.
7) Odnoszą się bezkrytycznie do treści serwowanych przez media i popkulturę

Na ogół nie zauważamy tej grupy harcerek i harcerzy, a przecież jest ona
największa...

GS