[Czuwaj] Mam marzenie... jak zrobic wymarzona strone szczepu?

Michal Gorecki g00rek64 w gmail.com
Pią, 8 Maj 2009, 09:32:39 CEST

W dniu 8 maja 2009 07:53 użytkownik Barbara Wojtaszek
<barbaska.wojtaszek w gmail.com> napisał:
> Czuwajcie,
> ponizej opisze funkcje strony/portalu/witryny naszego przyszlego
> pilznenskiego szczepu, jakie sie nam marza i prosze o odpowiedz na pytanie,
> czy takie opcje sa mozliwe do uzyskania i w jakim programie trzebaby te
> strone wykonac? Zdaje sobie sprawe, ze prawdopodobnie bedziemy musieli
> wykupic platny serwer i na pewno poprosic jakiegos informatyka o wykonanie,
> ale najpierw chce sie dowiedziec, czy to jest w ogole wykonalne:)

Basiu to wszystko jest do zrobienia, nawet bez specjalistycznych
informatyków! :)

Potrzebny jest wykupiony serwer z bazą danych, darmowych dobrych
raczej nie ma, ja polecam z mojej strony http://superhost.pl/

Ale jest też wiele innych rozwiązań. Kiedyś Marcin Goleman prowadził
program tańszych kont dla środowisk harcerskich - harcnet, ale to już
nie działa. Zresztą koszt takiego serwera to w najtańszej wersji
kilkadziesiąt złotych rocznie, więc to żaden koszt dla szczepu,
prawda?

Kiedy już będziecie mieli serwer trzeba na nim postawić stronę, a
raczej serwis. Polecam jeden z darmowych systemów CMS, czyli taki
który się wgrywa na serw a potem tylko konfiguruje dogrywając różne
moduły.

Ja oczywiście polecam JOOMLĘ (joomla.org, joomla.pl), szczególnie
tutaj, bo macie rozbudowane wymagania (i bardzo fajną wizję! :). Do
tego różne komponenty, które można ściągnąć ze strony
extensions.joomla.org. Większość z nich ma tłumaczenia, trzeba
poszukać na stronie polskiej która podałem i forum. (Ale są inne
systemy CMS które też mozna wykorzystać ;)

Systemy takie mają budowę modułową. Najpierw stawia się główny system
(pozwalający dodawać podstrony statyczne, czy np bloga - kronikę,
obsługujący logowanie, itp) a potem dodatkowe funkcjonalności.

I tak można dodać moduł forum, moduł "community builder" obsługujący
zaawansowane właściwości użytkowników (można dodawać własne pola, np
stopień i inne takie), a nawet dodawać różne inne bajery znane z
portali społecznościowych.

Kronika - system blogów wbudowany w joomlę, lub specjalne moduły do
blogowania - spoko.

Co do wyglądu serwisu - tu by trzeba zaingerować "najgłębiej" - ale
można wybrać jakąś darmową templatkę i przerobić na harcerską. To
pewnie nie będzie jakoś bardzo bardzo śliczne, choć zależy kto to
będzie oczywiście robił. Samo instalowanie templatki jest bajecznie
proste.

***

Słowem - musisz mieć kilku chętnych chłopaków (lub dziewczyny!) którzy
nauczą się obsługi tego systemu. Jeśli mocno przysiądą to w kilka
tygodni wszystko powinno grać. Nie trzeba być stricte informatykiem i
znać się na tworzeniu stron, ale podstawowa wiedza jest potrzebna.
Przydałby się grafik, jeśli nie - można zawsze też zamówić (w ramach
może grantu jakiegoś? :D) design strony. Jest trochę grafików -
instruktorów i byłych harcerzy  których znam, którzy za pewną opłatą
(to jest sporo roboty, więc pewnie za friko zupełnie nie) zrobią
harcerski design.

O to chyba tyle, mam nadzieję, że byłem pomocny. Jeśli chłopaki będa
mieli pytania to mogą zawsze się mnie spytać, w miarę możliwości
odpowiem (dziewczyny tym bardziej hehe).