[Czuwaj] posredniosc w wyborach

Piotr Kołodziejczyk kip.kolodziejczyk w gmail.com
Pią, 29 Maj 2009, 14:23:30 CEST

W dniu 29 maja 2009 12:30 użytkownik Ryszard Rutkowski
<ryszardrutkowski w tlen.pl> napisał:
> Piotr - ja się z Tobą oczywiście zgadzam. Tylko powiedz co konkretnie
> kwestionujesz/proponujesz jako rozwiazanie stautowe tym tekstem? Bo to o
> czym piszesz można spokojnie osiągnąć pracą namiestnictw, spotkaniami
> programowymi hufca itp. A pomysł wyboru Naczelnika przez RN nie jest g00rka,
Powszechnosc wyborow do wladz naczelnych - nie na zjezdzie, tylko
korespondencyjnie, na zbiorkach wyborczych, elektronicznie lub
podobnie, okreslone w ordynacji warunku wczesniejszego zglaszania
kandydatow, wraz z kwestionariuszem osobowym uwzgledniajacym poglady i
sylwtke kandydata
zmiana systemu w hufcach: wybieramy komende+komendanta 1 na cztery
lata, a on moze wszystko, na system
tworzymy z definicji stala rade hufca w skladzie druzynowi przede
wszytkim, kotra moze wszystko i ew. w ciagu kadencji deleguje/ lub nie
(w zalznosci jak sie dogadaja) czesc swoich uprawneinen  (tworzenie
KSI, ZK,  decydowanie o namiestnikach, biezace akcje) komendantowi,
komendzie (czy inaczej nazywajacemu sie cialu).

Jest tak, ze choc prawo mowi, ze nie mozna prowadzic obozu bez phm, to
"daje sie to zrobic". Wiec mi chodzi o to, zeby nie "dawalo sie" tylko
zeby zmienic ustrój. Bo tylko wtedy, gdy od malenkosci bedziemy uczyc
mlodych instruktorow jak demokratycznie procedowac, szanujac racje
innych, jak argumentowac nie obrazajac przeciwnikow, czym sie rozni
wniosek formlany do wyglszania oswiadczen, dlaczego zmiana porzadku
obrad wymaga glosowania, innymi slowy jak rzadzic, ku dorbu wszystkich
a nie tylko swojemu - bedziemy mogli oczekiwac, ze jak pojada na
zjazd, albo np. zostana poslami jak dorosna beda to robic dobrze.

> on jest w projekcie ZS. Tylko że opór przed takim trybem wyboru jest
> ogromny, większość stanowisk chorągwi go krytykuje.

No wlasnie,  bo nie sztuka cos wymyslec, wpisac w projekt i juz,
trzeba nad pomyslem pracować rozwijac, zdobywac poparcie argumentowac
i stad mowilem o 2-3 zjazdach. W dokumencie "Założenia projektu nowego
Statutu" mamy 70% (tak na oko) o tym, ze nic sie nie zmienia, a do
rzeczy ktore sie zmieniaja brakuje argumentacji.

Nie mozna mowic o zmianie sposobu wyboru GK bez powiedzenia o tym
dlaczego i co z tego wynika.
Ja bym to widzial tak (bez jakiejs sprecywonej koncepcji), ze jest ok
20 osobowa RN powolywana z silnym "bezposrednim" mandatem, ktora
decyduje o wszystkich biezacych sprawach. Do zajmwoania sie sprawami
majatkowymi powolane jest przez RN biuro, z sekretarzem na czele,
ktore (na etacie zapewne) zajmuje sie wszystkimi sprawami wykonawczymi
- a w szczegolnosci administracyjnymi, majatkowymi (BTW: to nie jest
zarzut personalny, ale od jakiegos czasu wiekszosc uchwal GK, to
jakies nieruchomosci), etc. Ale wtedy nie nazywalbym szefa tego biura
naczelnikiem.  RN natomiast zajmowala by sie grzebaniem we wszystkich
instrukcjach dto. jednostek, ksztalcenia, stopni, systemu
metodycznego, wreszcie przedsiewziec centralnych.
Wazne by rada ta spotykala sie w miare czesto nie jak obecnie i
wykorzystujac rowniez internet + zenwetrznych doradcow byla w stanie
pracowac.
I rozliczana by byla w komplecie ze swoim biurem "gk" a nie
niezaleznie albo  i  na przekor.

admiral