funkcje = Re: Re: [Czuwaj], Zjazd

harclot harclot w poczta.onet.pl
Czw, 12 Lis 2009, 16:10:55 CET

----- Original Message -----
From: "Maciej Syska" <msyska w czarna13.pl>
To: "Lista dyskusyjna harcerek i harcerzy." <czuwaj w listy.czuwaj.net>
Sent: Thursday, November 12, 2009 2:51 PM
Subject: Re: funkcje = Re: Re: [Czuwaj], Zjazd

> Statut autorstwa Rady Naczelnej nie jest bowiem, w jakiś szczególny
> sposób, "niebetonowy", postępowy i odpowiadający na problemy, z którymi
> zmaga się (a właściwie unika zmagania się) ZHP.
>
> A przedstawianie go jako przełomowego, to niestety ponowne chowanie głowy
> w piasek i udawanie reform związku.
>
> Mam więc nadzieję, że delegaci "niebetonowi" i "betonowi" pomyślą nad
> gruntowną reformą :), albo chociaż zmodyfikują projekt RN, tak, żeby pod
> pozorem postępowości nie regionalizować dalej ZHP.

A dlaczego nie projekt KPW ?

Pytam na poważnie, bo zauważam bardzo słabą znajpmośc projektów.
Wszystkich.

Przykładem niech będzie że pewien instruktor "szczebla choragwianego"
zasugerował mi iż "...KPW  też chce regionalizacji ZHP."
Zapytałem dlaczego - "też" ?

Na to on wskazał § 64 projektu KPW:
http://www.kpw.org.pl/articles.php?article_id=2
---------------------------
§ 64
1. Najwyższą władzą ZHP jest Zjazd ZHP.
2. Zjazd ZHP obraduje jako zjazd zwykły lub nadzwyczajny.
3. Zjazd zwykły ZHP:
(...)
7) wybiera Przewodniczącego ZHP i na jego wniosek wiceprzewodniczącego ZHP,
8) stwierdza wybór członków Rady Naczelnej ZHP i Naczelnego Sądu
Harcerskiego ZHP.
---------------------------

Ale gdy zapytałem go czy wie jak wybierani byliby członkowie RN
 - stwierdził  że " tak jak w projekcie RN"

Otóż NIE !
Absolutnie NIE !

Przypomnę:
---------------------------
§ 66
1. W Zjeździe ZHP biorą udział z głosem decydującym delegaci wybrani w
chorągwiach
2. Członkowie ustępujących władz naczelnych biorą udział w Zjeździe ZHP z
głosem doradczym.
3. Delegaci na Zjazd ZHP wybrani w chorągwiach zachowują ważność mandatów do
czasu zwołania następnego zjazdu zwykłego ZHP, mając prawo udziału z głosem
decydującym w zjazdach nadzwyczajnych ZHP zwoływanych w trakcie kadencji.
W przypadku wygaśnięcia w danej chorągwi ponad 1/4 mandatów
delegata na Zjazd ZHP, komendant chorągwi bezzwłocznie zarządza
przeprowadzenie wyborów uzupełniających.
---------------------------
oraz to co najważniejsze:
---------------------------
§ 41
1. Delegaci na zjazd chorągwi, członkowie rady chorągwi oraz sądu
harcerskiego chorągwi, a także delegaci na Zjazd ZHP, członkowie Rady
Naczelnej ZHP oraz Naczelnego Sądu Harcerskiego ZHP,
wybierani są w wyborach jednostopniowych i bezpośrednich.
Głosowanie odbywa się tajnie, w punktach wyborczych organizowanych przez
hufce.
2. Delegaci na Zjazd ZHP, członkowie Rady Naczelnej ZHP oraz Naczelnego Sądu
Harcerskiego ZHP wybierani są w chorągwiach.
Podstawą do określenia liczby osób wybieranych w poszczególnych chorągwiach
jest aktualna, na koniec kwartału poprzedzającego ogłoszenie wyborów,
liczba uprawnionych osób z czynnym prawem wyborczym, zgodnie z § 37 ust. 1.
3. Liczebność wybieranych delegatów na zjazd chorągwi stanowi 1/5 liczby
uprawnionych osób z czynnym prawem wyborczym, zaś liczebność wybieranych
delegatów na Zjazd ZHP
stanowi 1/50 liczby uprawnionych osób z czynnym prawem wyborczym.
---------------------------

Czyli w odróżnieniu od projektu RN w projekcie KPW
członkowie RN (oraz NSH) z danej choragwi
NIE są wybierani przez radę chorągwi
lecz
są wybierani przez wszystkich posiadaczy CPW
"... w wyborach jednostopniowych i bezpośrednich.
Głosowanie odbywa się tajnie,
w punktach wyborczych organizowanych przez hufce...."

Zasadnicza różnica, a jednak mu "umknęła".

Pozdrawiam
Czesław