RE: [Czuwaj] Podstawy wychowawcze ZHP - uchwała GK ZHP

Rafal Bednarczyk rafal.bednarczyk w zhp.pl
Pon, 12 Paź 2009, 11:31:28 CEST

Witam wszystkich,

widze, ze na liscie mamy lustrzane odbicie dyskusji podczas
spotkania delegatow na zjazd. Tak się sklada, ze to ja wywolalem
dyskusje o zapisie dotyczacym Boga i duchowosci w sytuacji kiedy
obecno na sali delegaci jakos nie bardzo garneli się do dyskutowania
o zmianach w Podstawach wychowawczych.
Powiedzialem wtedy, ze obecny zapis:

Harcerska służba rozumiana jest jako:
- służba Bogu - wynikająca z wiary
BĄDŹ
osobistego stosunku do duchowych wartości życia takich jak: miłość,
prawda, dobro, sprawiedliwość, wolność, piękno, przyjaźń, braterstwo,
nadzieja

powienien być zmieniony i "bądź" powinno być zamienione na "i"
bo moim zdaniem jest niezgodne z Konstytucja WOSM.
No i wtedy się zaczelo - dyskusja która trwala chyba 3 godziny.

Okazalo się, ze po zlikwidowaniu alternatywnej wersji Przyrzeczenia
bez Boga na Zjezdzie w Poznaniu w 1995 roku czyli prawie 10 lat
temu ciagle sa w naszej organizacji instruktorzy, którzy sa zdeklarowanymi
ateistami. I moim zdaniem to nie jest problem bo jest to wynik zmiany
Przyrzeczenia po tym, jak już taka osoba wstapila do organizacji.
Takiej osobie nikt na sali, ani chyba w ZHP nie odmawia prawa do dzialania.
Warunek jest tylko jeden - to musi być dzialanie w zgodzie z obowiazujacymi
prawami organizacji - czyli jeśli taki instruktor odbiera od harcerza
Przyrzeczenie w jego jedynej obowiazujacej tresci to wszystko jest
OK. Ale jeśli taki instruktor proponuje skladajacemu Przyrzeczenie
harcerzowi
alternatywna wersje Przyrzeczenia bez Boga, ktorej już od lat w ZHP
nie ma - to mamy powazny problem.

Jeżeli tez taki instruktor - zdeklarowany ateista - chce, aby z jego
powodu zmieniac zapisy, które sa jednoznaczne w skautingu to tez
jest problem - WOSM podchodzi do tego jednoznacznie i proby jakiegos
tlumaczenia konstytucji WOSM tak, aby z tego wyszedl jakis inny tekst
dopuszczajacy zdeklarowany ateizm jest skazany na niepowodzenie.
Skauting taki po prostu nie jest.

Wiec jeśli ktos okreslajacy się jako "niemy13 w wp.pl" (niestety nie wiem
z kim mam przyjemnosc) pisze takie slowa:

> Nadal potwierdza to co powiedziałem, że skauting uważa konstrukcję Boga
> za coś niezbędnego. Natomiast nie bierze pod uwagę, że jest dosyć spora
> grupa (nadal dyskryminowana) -  świadomych ateistów. I ten punkt jest
> raczej sprzeczny z ich światopoglądem. Można by ewentualnie zastanawiać
> się czy fizyka nie mogła by być pewną siłą, ale na pewno nie duchową.

to raczej nie wie, ze ZHP podjal taka, a nie inna decyzje w 1995 roku,
Przyrzeczenie panujace w naszej organizacji jest jednoznaczne,
a skauting z zasady nie dyskryminuje ateistow bo nie proponuje im
wstepowania w swoje szeregi - nie należy mylic otwartosci skautingu
na wszystkie religie z przypuszczeniem, ze ta otwartosc dotyczy
również ateizmu bo tak nie jest i wszystkie skautowe zapisy
to jednoznacznie okreslaja.

A dokument Podstawy wychowawcze rzeczywiscie nie zostal wyslany
po zjezdzie w 2005 roku i niestety musimy to nadrobic - dlatego tez
zaproponowalem zmiane tego zapisu bo jestem pewien, ze WOSM zapis
w obecnym brzmieniu zakwestionuje jako niezgodny ze swoja konstytucja,
ktorej my zobowiazalismy się przestrzegac.

pozdrawiam wszystkich
R. Bednarczyk
hm. Rafal Bednarczyk
czlonek GK ZHP, komisarz zagraniczny