[Czuwaj] Re: Delegatom Q uwadze - "Podstawy wychowawcze ZHP"

Anita Regucka regucka w gmx.net
Pią, 25 Wrz 2009, 15:14:22 CEST

Witam,
Ja też nie znam treści rozmowy z delegatami. Jednak zacytowana analiza
Podstaw Wychowawczych mnie zirytowała.

Największy atak skierowany jest na cytaty ze Statutu ZHP. Czy to wina
autorów PW, że taki mamy Statut?

Najprawdopodobniej PW (jak większość dokumentów w ZHP) są za długie,
zbyt przegadane, próbują opisać wszystko to, co ważne, od razu
skomentować proste zapisy, na wypadek gdyby ktoś nie zrozumiał. Być może
dla rodziców czy mediów język tego dokumentu jest zbyt hermetyczny. Ale
akurat z punktu widzenia drużynowych i kadry, która ich wspiera, nie są
bez sensu!

W ZHP kadrą nie zostają kosmici, którzy pierwszy raz widzą harcerza na
oczy, tylko osoby wyrosłe w organizacji. I wiedzą czym jest harcerstwo,
natomiast mogą nie do końca mieć świadomość po co. Dlatego misja w
odróżnieniu od zapisów statutowych zwraca uwagę na kształtowanie
charakteru i stawianie wyzwań. I dlatego też PW zawierają opis
człowieka, jakiego chcemy ukształtować. Zarzutem jest to, że opis
człowieka jakiego chcemy wychować jest zgodny z Prawem Harcerskim? A co
- nie powinien taki być???

Jak napisał już Goorek, odpowiednim zestawem cytatów można wszystko
udowodnić. To może opisywany w artykule drużynowy zastanowiłby się nad
tymi zdaniami:
"W ten sposób uczymy samodzielności i zachęcamy młodego człowieka do
brania odpowiedzialności za własne decyzje, działania, własny rozwój."
"Chcemy przygotować młodego człowieka do samodzielnego stawiania sobie
coraz wyżej poprzeczki. Do wymagania od siebie i niezgody na bylejakość.
Ważne dla nas są umiejetności, wiedza, przeżycia. Ale mają one być
narzedziem do kształtowania charakteru, a nie to kształtowanie zastąpić."
"Człowiek ukształtowany w zgodzie z wartościami przyjętymi w naszym
harcerskim ruchu wyróżnia się *braterskim stosunkiem* do innych,
przyjacielską i serdeczną postawą wobec wszystkich ludzi, gotowością i
umiejętnością *bezinteresownej służby* innym ludziom, Bogu i Polsce oraz
ciągłą *pracą nad sobą*, nieustannym kształtowaniem i doskonaleniem
własnej osobowości. Jest gotowy wymagać od siebie, nawet, jeżeli inni od
niego nie wymagają ."
Cała sekcja rozpoczynająca się pytaniem "Jaki ma być człowiek, którego
kształtuje dzisiejsze harcerstwo?"
"Zuchy, harcerze, harcerze starsi i wędrownicy działają -- podczas
zdobywania gwiazdek, stopni, sprawności, realizacji zadań, ćwiczeniu
technik harcerskich, podczas zbiórki, obozu czy kolonii, rajdu, ale
także w codziennym życiu -- podczas wypełniania swoich obowiązków wobec
domu rodzinnego czy szkoły. Daje im to szansę na przeżycie przygody."

Jeśli z tych przemyśleń temu drużynowemu nie wyniknie cel i sens
działania, jeśli nadal będzie uważać że doskonałość w azymutach,
semaforze i musztrze jest jego celem, to czy to jest wina dokumentu?

Nie do końca wiem, kto tu się pogubił.

Pozdrawiam

Anita