[Czuwaj] wykladnia

Wto, 13 Kwi 2010, 20:58:30 CEST

Witajcie. Choć zgadzam się z Grzegorzem, że z uwagi na uchwałę wprowadzającą
zmiany do Statutu nie ma wątpliwość, że komendanci chorągwi zasiadający na
tej funkcji nieprzerwanie od 2000 roku nie będą mogli kandydować ponownie w
2010 roku, to jednak podzielam też pogląd, że:

Bo jaki sens miałoby podejmowanie tej uchwały akurat teraz? Przecież nie
jest ona niczym innym, jak powieleniem zapisów statutowych. Zwracam uwagę na
same sformułowania podjętej przez NSH uchwały. Wykładnia prawa dokonywana
jest in abstracto, a więc wykładany zapis nie powinien być odnoszony do
konkretnych przypadków. W zakresie par. 37 ust. 5 wykładnia powinna dotyczyć
sformułowania "pełna" i "kolejna". Tymczasem NSH odniósł się do konkretnych
kadencji - 2004-2006 i 2006-2010. Jedynym wytłumaczeniem takiego
sformułowania jest wg mnie również - chęć wykazania, że obecni KCH mogą
nadal kandydować, bowiem nie pełnią "kolejnej" kadencji. Tymczasem nie
dostrzegł NSH, że uchwała wprowadzająca statut stowarzyszenia ma charakter
równorzędny z samym statutem. Cytowana przez Grzegorza uchwała wskazał, że
słowo "kolejna" - tym razem in concreto - ma być rozumiane w zakresie
kadencji 2006-2010 jako "następująca po" kadencji 2000-2004, o ile funkcja
jest pełniona przez tą samą osobę. Słowem - jeśli przysłowiowy Grzegorz
Woźniak pełni funkcję komendanta chorągwi nieprzerwanie od 2000 roku, to z
uwagi na to, że zasiadał na funkcji w kadencji 2000-2004 i 2006 - 2010,
które są kadencjami kolejnymi w rozumieniu par. 37 ust. 5 statutu ZHP w zw.
z par. 6 ust. 2 uchwały wprowadzającej zmiany do statutu z 2005 roku - nie
ma biernego prawa wyborczego na funkcję komendanta chorągwi na zjeździe w
2010 roku.

I proponuję taki ruch społeczny - wyślijmy wnioski o wykładnię do NSH,
pytając wprost, czy przepis par. 37 ust. 5 statutu w zw. z par. 6 ust. 2 w/w
uchwały uniemożliwia kandydowanie na funkcję komendanta chorągwi osobom,
które sprawują tę funkcję nieprzerwanie od 2000 roku?

Pozdrawiam
Ryszard